Hei,

Jeg skal bygge en enkel skillevegg mellom to soverom med trestendere og gips.
Mitt spørsmål er om det holder med 45x45 stendere eller om det må være kraftigere tre? Den vil ikke være bærende på noen måte, men skal bare holde oppe gips og tapet.
 
Det er nok, men jeg ville imidlertid foretrukket 45x70 (eller muligens 34x70) som lekter. Min erfaring med 45x45 lekter er at de ofte er mer skjeve og krokete enn for eksempel 45x70.

Om du skal ha en dør i veggen, sjekk karmen, med 45 lekter blir veggen kun 71 mm tykk.

-- Arne
 
Er spennvidden mer enn 2 m, så tipser jeg om 45*70 som foregående taler. Og du dobbel gips i veggene!!!! Samt også 45 mm glassull 70 mm funker det med. Isoleringen skal bare dempe inneresonans i veggen så 45 duger godt og vel..... men 2 gips på hver side eller OSB, gips.... For lydens skyld
 
Når du først bygger, hvorfor spare og bare bygge med 45x45? Det koster ikke mye mer å ha "ordentlig" treverk i veggen, og det blir mye stødigere. Ta og slå en knyttneve mot en vegg med 45x45 lekter, og du kjenner hvordan hele veggen vibrerer....dobbelgips eller ikke. Det skjer ikke med 45x70 lekter.
 
Hei alle sammen, takk for svarene!

Det ble 45x70 helt på eget initiativ nettopp fordi jeg vil ha en stabil vegg. Ikke for at jeg pleier å slå neven i dem men man vet jo aldri... :)
 
45*45, 45*70, 45*95 osv same shit different name i stabilitets hensikt 45*45 krever mer sidestabilisering enn 70 eller 95 det er det som gjør veggen stabil i seg. Samvirke mellom bjelkene og at man bla....bla ...bla....

Men det jeg mente med dobbeltgips gjelder for 45*45, 45*70, 45*95, 45,120,45*145, 45*170.... Skal du mot lyd har bjelkeavstanden bare betydning for laveste indre resonans. Masse, masse og atter masse er det ENE som kommer til luftlyd.

Og som spørsmålet lød mellom to soverom vil man til luftlyd til 80-90 % for å få et stille soveromsmiljø. Har man problemer med andre lavfrekvente lyder i konstruksjonen hjelper ingen gips eller betongvegg i verden.

Så drit i stabiliteten soverom 2 lag gips / side punkt. :-)
 
Så drit i stabiliteten soverom 2 lag gips / side punkt.
Hva menes. 2 stk plater (hvordan tykk) eller en plate dobbelt så tykk?
 
dobbel gips setter man vanligvis 2stk 12mm plater på hverandre. Første laget liggende andre laget stående.

det er å foretrekke om man ikke tar plyfa-plate til første laget, det er nemlig best etter min mening. husk bare å forskyve skjøtene så de ikke havner på samme lekt.
 
Ikke legg platene ned!!! Man forskyver skjøtene en regel. Visst kan man legge platene ned, men personlig har jeg som utførende veldig sjelden brukt denne metoden, og fra et lydperspektiv er det ikke bra. Deretter skal man ikke skru for mye i det første laget osv.... Særlig ikke ved montering på stålregler eller akustikkregler.....
 
Skiller det virkelig så mye i lydhensyn på enkelt og dobbeltgips? Jeg har bygget mellomvegg med enkeltgips og 70mm glassull og er ikke helt fornøyd med lydisoleringen.

Kan jeg altså forvente meg en klart merkbar forskjell om jeg gjør meg bryet med å sette opp et lag til på hver side?

Mvh
Pagge
 
Det gjør en forskjell på ca 10dB som er en og en halv dobling 6 dB er dobling. Så finnes det andre ting også som gjelder. Men det gidder jeg rett og slett ikke å gå inn på nærmere. Kostnaden øker selvfølgelig med 100 kr/kvm ferdig vegg omtrent med dobbelgips men jeg hevder fortsatt. 2 lag gir flere fordeler enn disse 100 kr. Lydisolering, stabilitet i vegg, bedre underlag for malerarbeider, bedre å henge ting som bilder hyller og lignende.... ja selvsagt man kan jo sette inn kryssfiner mellom stenderne og herje men jeg sier bare at det er ingen tilfeldighet at 90% av alle innervegger jeg har bygget i mine år består av 2 lag gips per side.
 
Gjør det noen forskjell å skru opp 22mm råspont på hver side av stenderne med et lag gips på hver side? Og isolasjon inni?

Så har vi gjort når vi har laget en ekstra liten toalett.

Vil dere fortsatt anbefale dobbel gips? ???

/A-K
 
Jeg liker tre så vegger hjemme, nye som gamle er råspont og 6mm gips. Trenger ikke å fundere så mye når det skal henges opp et bilde eller en hylle på veggene. ;D

Bare å skru!
 
Ulempen med råspont og 6 mm gips er at man kan få bevegelser i treverket som fører til sprekker i gipsskjøter. Personlig foretrekker jeg plywood eller osb...
 
Har hatt en bygningsingeniør hjemme i dag som klappet på våre fortsatt ugipsede innervegger med et salig uttrykk i ansiktet ;D

"Dette liker jeg, det begynner å gå opp for folk at det skal bygges skikkelig!"

Ifølge ham brukes det mye OSB og det er så nær råspont man kan komme uten at det er råspont!

Angående sprekker, neppe, hvis huset ditt står stille. Har råspont og gips i hele huset og ingen sprekker i skjøtene så langt, men hvem vet, det kanskje kommer, har bare 8 års historie så langt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.