Hei.
Jeg skal så snart som mulig begynne å lage et rom i vår kjeller, som er klassifisert som krypkjeller.
Det er en tilsynelatende helt vanlig kjeller, med støpt gulv og god takhøyde. Men jeg antar at den er fuktigere enn en vanlig kjeller. Ved inngangen ved siden av berget er det en liten "renne" der det alltid er litt vann. Jeg skal kjøpe en hygrometer og måle luftfuktigheten i dagene som kommer.
Tanken er å lage et rom 3670x3450 (utvendige mål) Taket er 2360 i høyde for øyeblikket
Jeg antar at jeg må velge uorganisk byggemateriale og bruke luftspalte mot ytterveggene.
Rommet skal bare brukes til meditasjon, så jeg tror ikke jeg vil trenge noen varmekilde. Jeg håper ikke det iallfall da budsjettet ikke er så stort.
Siden jeg aldri har bygd noe lignende før, kommer jeg til å trenge all den hjelp og de tips jeg kan få.
Jeg tenker at man kan begynne med å legge underlagspapp der veggene skal være. Så skru U-lister i metall der på gulvet og skru U-lister også i taket.
Deretter skru U-lister loddrett c/c600 og isolere imellom.
Støvsuge betonggulvet, påføre primer, fugemasse mot metallistene og deretter flytsparkle.

Så til noen innledende spørsmål:

1. Tenker jeg rett? Eller bør jeg gjøre det på en annen måte?
2. Holder det med 50mm luftspalte mot ytterveggene?
3. Hvor tykk isolasjon bør jeg bruke? Altså hvor brede metallister skal jeg lage? (Jeg er blikkenslager) Som sagt så trenger det ikke være 21 grader i rommet. 15 grader ville fungere fint.
4. Deretter setter man hardere isolasjon utenpå metallistene og innerisoleringen. Før man monterer det ytterste laget? Eller kan man montere gips /våtgips direkte på listene?
5. Jeg leste på ByggMax sin nettside om flytsparklet: "Ofte holder det ikke å støvsuge overflaten; sliping, skraping eller fresing pleier å være nødvendig for å oppnå et tilstrekkelig godt underlag" er dette virkelig nødvendig på et grovstøpt betonggulv?
6. Må man armere flytsparklet?

Takk for svar ☺
 
Y
Jeg har også så under huset, og noen har spekulert i at det kanskje ble bygd så fordi det er et radonområde.
Trolig ikke derfor men kanskje noe du skal sjekke og ha med i dine byggeplaner dersom det viser seg å være radonområde hos dere også.
 
  • Liker
människa
  • Laddar…
Er det ingen som har erfaring med noe lignende som har en mening?
 
Hei menneske,

Det har gått noen år siden du postet spørsmålet ditt, men fikk ikke noe bra svar.
Jeg går med de samme tankene og tenkte å høre om du vil dele med deg hvordan du gjorde til slutt?

Mitt prosjekt og nåværende plan ser slik ut:
Jeg har en krypkjeller som er ca 3 meter høy under en del av huset (kjøkkenet) hvor jeg tenker at det ville vært fint å bygge en vinkjeller med tilgang gjennom en luke i kjøkkengulvet rett og slett.
Men jeg har bare makadam mot bakken så jeg må enten støpe en plate eller bygge trebjelkelag nær bakken.
Jeg heller mot trebjelkelag for det er mye enklere.
Jeg har allerede en avfukter i rommet så det er tørt og bra.
Jeg vil bare ha en vegg som er mot grunnmuren, de andre er mot det tomme rommet under huset. Det er veggen mot grunnmuren jeg er litt usikker på. Jeg vil ikke at det skal kunne mugne der og at man ikke kan komme til for å inspisere og utbedre problemer. Vurderer å ha omtrent en meters avstand til grunnmuren slik at jeg dermed ikke bygger direkte mot noen vegg i det hele tatt. Da vil mitt rom være helt frittstående i rommet, Bør være minst problemer sånn. På den annen side mister jeg jo plass på den måten. Kanskje man kan sette noe uorganisk materiale direkte mot veggen? Typ isolering av celleplast og stendere av metall.
 
perjar perjar skrev:
Hei menneske,

Det har gått noen år siden du postet ditt spørsmål men fikk ikke noe godt svar.
Jeg går i de samme tankene og tenkte høre om du vil dele med deg av hvordan du gjorde til slutt?

Mitt prosjekt og nåværende plan ser slik ut:
Jeg har en krypkjeller som er ca 3 meter høy under en del av huset (kjøkkenet) der jeg ser for meg at det kunne vært kult å bygge en vinkjeller med tilgang gjennom en luke i kjøkkengulvet helt enkelt.
Dog har jeg bare pukk mot bakken, så jeg må enten støpe en plate eller bygge trebjelkelag nær bakken.
Jeg heller mot trebjelkelag for det er mye enklere.
Jeg har allerede en avfukter i rommet så det er tørt og bra.
Jeg vil bare ha en vegg som er mot grunnmuren, de andre er mot det tomme rommet under huset. Det er veggen mot grunnmuren som jeg er litt tvilende til. Jeg vil ikke at det skal kunne mugne der og at man ikke kan komme til for å inspisere og utbedre problemer. Vurderer å ha typ en meters avstand til grunnmuren slik at jeg dermed ikke bygger direkte mot noen vegg i det hele tatt. Da vil mitt rom være helt frittstående i rommet. Burde være minst med problemer sånn. På den annen side mister jeg rom på den måten. Kanskje kan man sette noe uorganisk materiale direkte mot veggen? Typ isolering av celleplast og lekter av stål.
Skal du ha det som vinkjeller så kanskje markstein kan være et alternativ til støpt gulv/trebjelkelag, har en bekjent som har gjort det sånn i sin vinkjeller under huset. Grunnen vil neppe bli så kald selv vintertid at du trenger isolasjon. La det være en åpning mot yttervegg stor nok til at den er ventilert og at du kan kikke inn der bak, 1M høres litt overdrevet ut.
 
  • Liker
perjar
  • Laddar…
perjar perjar skrev:
Hei menneske,

Det har gått noen år siden du postet spørsmålet ditt, men du fikk ikke noe godt svar.
Jeg går med de samme tankene og tenkte å høre om du vil dele med deg av hvordan du gjorde til slutt?

Mitt prosjekt og nåværende plan ser slik ut:
Jeg har en krypkjeller som er ca 3 meter høy under en del av huset (kjøkkenet) der jeg tenker meg at det ville vært kult å bygge en vinkjeller med tilgang gjennom en luke i kjøkkengulvet, helt enkelt.
Men jeg har bare pukk mot bakken, så jeg må enten støpe en plate eller bygge trebjelkelag nær bakken.
Jeg heller mot trebjelkelag fordi det er mye enklere.
Jeg har allerede en avfukter i rommet så det er tørt og bra.
Jeg vil bare ha en vegg som er mot grunnmuren, de andre er mot det tomme rommet under huset. Det er veggen mot grunnmuren som jeg er litt usikker på. Jeg vil ikke at det skal mugne der og at man ikke kan komme til for å inspisere og utbedre problemer. Jeg vurderer å ha omtrent en meters avstand til grunnmuren slik at jeg dermed ikke bygger direkte mot noen vegg i det hele tatt. Da vil rommet mitt være helt frittstående i rommet, det burde innebære minst problemer slik. På den andre siden så mister jeg jo plass på den måten. Kanskje man kan sette noe uorganisk materiale rett mot veggen? Som isolering av celleplast og stendere av metall.
Kan du ikke pusse grunnmuren så den blir litt "fin"?
 
S johd01 skrev:
Kan du ikke pusse grunnmuren så den blir litt "fin"?
Joda, det kunne jeg gjort. Kan være et alternativ.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.