Har begynt å planlegge kinorommet.
Og så et sted at det å bygge en konstruksjon frittstående fra resten lydisolerer ganske mye.
Men jeg har problemet med begrenset takhøyde, så spørsmålet er. Hvilken dimensjon av treverk trenger jeg som "takbjelke"?? som kun skal bære vekten av dobbel gips.
Rommet har en bredde på 3,5m
 
T
Skal du beholde så mye takhøyde som mulig kan du bruke akustikk list, eller lime opp akustikk plater med hull i for å få best lyd i rommet, samt hindre lyden i å spre seg til resten av huset. Eller litt designede lydisolerende himlinger. Der monterer man lydabsorberende duk/plate, deretter lister i eik, lys ask eller etter smak med mellomrom på 7-15 mm så lyden ikke spretter rundt. Fant ikke bilde på den siste arkitektløsningen, men det er den absolutt peneste løsningen nå.

Stålprofil for akustikkmontasje, med perforeringer for lydkontroll, brukt i bygninger for å forbedre lydabsorbsjon og minimere lydspredning. Lyst og moderne stue med høyt tak, spisebord i tre, sofa, store vinduer med utsikt til hage, og dekorative hyller på veggen.
 
Bygger du som en innestengt boks osb-regel-osb blir stivheten høyere og du kan redusere høyden. 45mm er nok på reglene da. Men spørsmålet er om du virkelig trenger å frikoble hele konstruksjonen.

Du kommer til å trenge ventilasjon i rommet også, har du en løsning for det?

En tegnet bilde over situasjonen hjelper mye for forståelsen.
 
T
Finn den med ribber:) utrolig stilig å montere både på vegger og tak. Oransje interiør med ribbede vegger og tak over en lounge med sofaer og stoler rundt bord, gir et moderne og elegant utseende.
 
  • Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Om du gjør deg denne besværet, har du begynt med å kontakte en akustikkonsulent før du begynner å bygge? Småpenger i sammenhengen.

Holder på med forberedelser for å flytte el-sentralen i huset før start av samme prosjekt... men har også 25 tonn stein og betong som skal vekk før jeg kan begynne å bygge tilbake vegger etc....
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bygger du som en innelukket kasse osb-regel-osb blir stivheten høyere og du kan redusere høyden. 45mm er nok på lektene da. Men spørsmålet er om du virkelig trenger å frikoble hele konstruksjonen.

Du vil trenge ventilasjon i rommet også, har du en løsning for det?

En tegnet bild over situasjonen hjelper mye for forståelsen
Vanskelig å tegne på mobilen.
Men det er en kjeller i rå betong, og 8" takbjelker med isolasjon.
Konstruksjon jeg tenker meg nå er først undergulv, med gulvspon. Som jeg så skrur 3" stålprofiler som vegg, med dobbel gips eller Osb + gips.
Så 2" som taklektere som skrus i stålprofilene som festes med en liten trebit. Henger man også disse i de eksisterende takbjelkene med kanskje 3 stk av disse per lengde: https://www.biltema.no/bygg/byggbeslag/hullband/monteringsband-galvanisert-2000017277#
Så 2 lag gips.
Hvis det fungerer, hvor stort mellomrom trenger man til takbjelkene?

Alt bygges med 5 cm mellomrom til betongen, ventilerte lister og en liten vifte som sirkulerer luften.

Å leie inn lydspesialister, kjøpe spesialprodukter er ikke aktuelt. Prøver å gjøre det beste ut av et "stramt" budsjett.
Da de resterende 20m2 skal bygges med samme gulv og lister, stålprofiler med enkel gips, gipstak som skrues i de eksisterende bjelkene. Helt ny elektrisitet osv. for 60k
 
Sist redigert:
  • Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.