Vi har for tiden en isolert plattform på 180x180 cm hvor slangen fra det borede (55m) hullet kommer opp og hvor det står en tank på 600L og en pumpe. Tanken har en luke på oversiden. Over dette har vi en presenning. Vi vil nå bygge til isolerte vegger og tak for at alt skal bli vintersikkert. Grunnen til at jeg skriver her er at jeg vet ikke hvordan jeg skal konstruere taket, da det må være åpningsbart for å komme til luken i tanken og for å få opp pumpen, når den må byttes, som sitter lengst ned i hullet på stiv slange. Til overmål er åpningen for tanken på den ene siden og borehullet på den andre siden. Hvordan løser man dette best? Noen som har eksempler på lignende og konstruksjonstegning?

• Isolert plattform ved sjøen med en metalltank, en gul pumpe og svart slange, delvis dekket av presenning, omgitt av gress og trær.
Du kan jo bygge et lavt skrånende flatt tak med papp, og hengsler på den ene siden.
Alt bør bygges slik at det er klossformet, så isolasjonen kan gjøre nytte.
Du kan for eksempel bygge en ramme som er stabil i seg selv, og med tak og en side som kan skrus av.

Fordelen med den store tanken er at den er en utmerket varmebremse om natten, slik at et mindre jevnt varmetilskudd kan brukes.

Takk for svar. Hva mener du med "klossform"?

Hvor ofte må du løfte på taket? Du kan kanskje bygge en isolert kasse på ca 200 x 200 cm med en nedadgående kant på ca 180 cm på to av sidene som passer over veggene på pumpehuset. Denne kan du sette på to veggmonterte bjelker av samme lengde. Fest taket på huset med 4 flaklåser for tilhenger. Da kan én person løsne hele taket og skyve det til siden uten større problemer. To personer kan løfte det av.

Hvis du bygger taket av 20 cm bjelker, 20 cm cellplast, masonittplater og plåt så bør det ikke bli altfor tungt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.