Hei! Jeg håper dette havner under riktig kategori nå.
Jeg har tenkt å bygge en pergola til sommeren og er litt usikker på dimensjoner og fremgangsmåte.
Huset mitt har en L-form, og jeg tenkte å bygge pergolaen i L-et og feste den mot fasaden.
Sånn er det tenkt at det skal se ut ovenfra.
Jeg har tenkt å feste to bjelkelag i fasaden 45x145, en i nord og en i vest. Og deretter bygge en "ramme" som festes mot bjelkelaget samt hviler på stolpene.
Jeg tenkte deretter å bygge ferdig taket til pergolaen i to deler, se den nedre delen av bilde 1. Og deretter montere disse i selve rammen fra bilde 2.
Min fundering er, vil det holde med én stolpe i høyre hjørne, eller vil bjelkene bøye seg hvis jeg ikke har de stolpene som jeg har tegnet inn med spørsmålstegn på skissen?
Blir 28x70 for svakt til takbjelkene? De blir cirka 2.7m lange, så det kan kanskje bli ustødig, er i så fall 45x70 et bedre alternativ?
Håper jeg har klart å formidle hva jeg mener her. Alle tips og idéer er hjertelig velkomne!
Jeg har bygd ganske nøyaktig samme pergola som du har tegnet. Rammen er 45x120 og ribbene 22x70. Har også en stolpe ved ditt spørsmåls-tegn. Er meget stabilt
Jeg har bygget ganske nøyaktig den samme pergolaen som du har tegnet. Rammen er 45x120 og ribbene 22x70. Har også en stolpe ved ditt spørsmålstegn. Er veldig stabilt
Okei! Kjørte du 95x95 stolper? Og hvor lange ribber har du i din? Jeg er litt redd for at de skal slå seg
Stolpene er 95x95 men det er kun for at det ser bedre proporsjonert ut. Ribber har jeg felt ned i rammeverket så de kan ikke slå seg.
Hvordan felte du inn ribbene i rammen? Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre med innfestingene av akkurat ribbene, gjør jeg alt klart på bakken så blir det ganske tungt å få opp senere.
Kunne du dele et bilde av hvordan du har gjort det?
Nå har jeg filat på dimensjon og stolper.
Og har bestemt meg for å felle ned ribbene i rammen for å redusere risikoen for at virket vrir seg samt estetisk. Men da dukket neste fundering opp!
Hvilken metode er smidigst for å jacke ut en regel 75mm dypt? Sirkelsagen går vel ikke så dypt? Og stikksag føles ustabil.
Noen som har gode tips der?