Hei,
Tenkte å lage en pergola over utekjøkkenet.
Går man inn på svensktträ dimensjoneringsguide, skal man jo ha skikkelige dimensjoner, det vil man jo knapt klare å løfte opp.

Pergolaen er 5.40 lang, der det er kritisk, en søyle i hvert hjørne.. vil det holde med en 90x315 eller 90x360?
I følge deres tabell (deformasjon) er det 19mm på en 315, menes det at den vil svikte så mye?

Det vil ikke være noe tak på, kun ribber eller bjelker, hva man nå vil kalle det..

Kan du gå opp en dimensjon på stolpene er det å foretrekke. Jeg angrer på at jeg var sparsom for snart 20 år siden. Jeg har 250 cm mellom stolpene og har dessuten forsterkning ovenfor med kryssvaiere.

Skal du ha en form for klatreplanter må man også ta hensyn til ekstra tyngde.

For min del bærer konstruksjonen opp to seildukstak med stort og kraftig vindfang som naturligvis er verre enn planter.

Det er først og fremst når linen jeg tenker på

Purre
En pergola har ikke tak, du får ingen snølast, den skal bare bære sin egenvekt. Du kan altså ha en 45x170 om du vil. Hvor sier svenskt trä at du skal ha 90x315 til en pergola?

• Liker
whak
  • Laddar…
Kanskje er overdrevet?

• 3D-modell av takbalkar med dimensjoner, planter og oversikt over ulike limtrealternativer for konstruksjon med deformasjoner og utnyttelsesgrad.
Ikke bare bæreevnen er viktig, men også proporsjonene på bygget.
Ofte ser man visuelt for spinkle konstruksjoner, det ser ikke bra ut.

• Liker
yonna
  • Laddar…
Setter du skråstivere blir hele konstruksjonen stødigere og du kan gå ned i dimensjon. Pergolaen pleier som oftest ikke å være det som skal synes mest og da er det bra om den ikke er for grov.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.