Jeg skal bygge en "overhylle"/plattform under taket i boden og har noen funderinger.
Beklager min dårlige tegning.. Boden er således ca. 220 cm lang og ca. 205 cm bred og jeg tenkte å ha en 80 cm dyp plattform innerst og en 40 cm dyp hylle langs den ene langsiden, ca. 140 cm lang, i samme høyde/sammen med plattformen.
Planen er å skru bæreregel (de røde strekene i tegningen) gjennom gipsen og inn i de bakliggende reglene og deretter ut fra dem reglene for plattform/hyllen (de blå). Tenkte nok å ha 12 mm byggplywood som hyllemateriale.
Jeg lurer nå på reglene og innfestingene. 45x95 regler og bjelkesko burde jeg være "home safe" på synes jeg. Men det bygger med plywooden ca. 107 mm. Og jeg hadde gjerne hatt en løsning som bygger litt mindre i høyden.
Ville det gått med 45x45 regler og vinkelbeslag? Det ville spart meg 50 mm. Samt at jeg skal gjøre jobben selv, så litt mer håndterlig.
Men ville en slik konstruksjon holde? Tenk på at den fremre regelen på plattformen også skulle utgjøre festepunkt for hyllen.
Er ikke tenkt å være noen store laster akkurat, mest tomme esker til TV osv. Men samtidig så vet man jo at begynner man å legge ting der blir det lett at det bygger seg opp..
Andre forslag tas imot med takk, er total novise på dette...
80 cm dyp hylle høyt oppe...
Pleier å bli uoversiktlig er min erfaring. Kun det som er lengst fram, synlig ved kanten er i bevisstheten, og alt mugg der bak glemmer man raskt. Så for min del mener jeg at jo høyere en hylle sitter, desto smalere bør den være.
Om det ikke er noen ekstremt tunge ting så burde 2-toms spontede planker fungere. Eventuelt med en plate av masonit 3 mm på toppen, om glatthet er virkelig kritisk. Altså ingen tverrstag, men kun de røde langs veggene på din skisse.
Om hyllene blir maks 40 cm dype, og lett last, så fungerer vanlige hylleknekter. Finner i ulike utførelser, med ulik stabilitet/bæreevne.
80 cm dyp hylle høyt oppe...
Pleier å bli uoversiktlig er min erfaring. Bare det som er lengst fremme, synlig ved kanten finnes i bevisstheten, og alt mulig der bak glemmer man raskt bort. Så for min del anser jeg at jo høyere en hylle sitter, desto smalere bør den være.
Om det ikke er noen ekstremt tunge ting så burde 2-toms spontede planker fungere. Eventuelt med en plate masonit 3 mm oppå, om glatthet er virkelig kritisk. Altså ingen tverrgående bjelker, men bare de røde langs veggene på din skisse.
Om hyllene blir maks 40 cm dype, og mild/lett last, så fungerer vanlige hylleknekter. Finnes i forskjellige utførelser, med ulike stabilitets-/bæreevner.
Takk for svar!
Det vil absolutt bli uoversiktlig, gi følgevansker med belysning etc. Men jeg trenger plassen for f.eks. tomme esker og annet vi sparer til neste flytting (kommer ikke til å bo her for alltid). Disse tingene tar opp så mye plass at jeg ikke kan bruke boden effektivt.
Tenkte på knekter, men tenkte at det skulle være smidigere når man uansett setter den store hyllen å bare fortsette ut fra den så det flukter. Da kan noen lengre objekter ligge på den store hyllen og stikke ut litt på den langsgående.
Kan absolutt vurdere å sette tverrgående bjelker også. Men absolutt glatthet er ikke et krav og bjelkene blir ca. 40 cm fra hverandre så tenkte det skulle holde.
Om det hovedsakelig er tomkartonger så bør du kunne ta 45x145/170/195 liggende på flaten i henhold til din opprinnelige plan. 45x45 for 2 m spennvidde synes jeg blir litt vel spinkelt og ustødig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.