Jeg har revet fliser på kjøkkenet og fått med meg flere cm dype putsklumper bak hver flis over et større område. Så det må bygges opp på nytt for å få en pen ny flislegging mot resten av kjøkkenet. Det jeg ikke har forstått etter litt leting på byggevarehus samt på nettet er hvilken type puss eller mørtel jeg skal bruke? Det eneste som uttrykkelig sier seg å være bra å ha under fliser er husfix, men det er en dyr løsning slik jeg ser det da det kreves påbygging på flere cm på enkelte steder. Hva kan jeg bruke for annet bruk?

Vegggen er en teglsteinsvegg bygget i -46 med en slags puss som er veldig sandete når jeg føler på den nå.

Hvitaktig og veldig sandig høres ut som kalkpuss? Det bør nok være en puss som tillater mye "bevegelse", kanskje C-puss eller til og med enda "løsere", (d, e-puss/blanding?). Dette gitt at man nå kan bruke sementbasert kalkpuss til å lappe igjen med.

En ting er sikkert, du bør nok ikke bruke fix til å fylle igjen hullene, det blir som du sier, veldig dyrt. :)

Jeg ville nok reparert med noe i stil med C-blanding (1 del mursement, 7 deler mursand), dette etter at jeg har forsikret meg om at man kan blande inn sementbasert kalkpuss i den aktuelle veggen.

Ta med en liten bit av pussen til byggevarehandelen og spørre hvilken type puss det er og hva du skal bruke?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.