Nå har den eiendomsnære søppelsorteringen gitt oss et lite problem i form av at ytterligere et kar trenger plass.
Min tidligere stasjon for tre kar må forlenges ca 50cm.

Uteområde med avfallskontainere innenfor en stein- og trekonstruert oppbevaring. To store søppelkonteinere står ved siden av hverandre.

Har søkt men ikke funnet så mye konkret om hvordan man river en mur som er limt med steinlim (PU-lim) så man kan gjenbruke steinen igjen.
Kanskje er det ikke verdt å streve med dette for ca. 25 steiner, kanskje jeg bare skal dra ned til butikken og kjøpe nye, eller har dere noen verdifulle tips?
 
P-plats P-plats skrev:
Nå har den eiendomsnære søppelsorteringen gitt oss et lite problem i form av at ytterligere en beholder trenger plass.
Min tidligere stasjon for tre beholdere må forlenges ca 50 cm.

[bilde]

Har søkt men ikke funnet så mye konkret om hvordan man river en mur som er limt med steinlim (PU-lim) så man kan gjenbruke steinen igjen.
Kanskje det ikke er verdt å slite med dette for ca 25 st steiner uten jeg kanskje bare skal dra ned og kjøpe nye eller har dere noen verdifulle tips?
ikke svar på spørsmålet, men jeg ville latt det være og bygd et til rom til høyre for 2 stk søppeldunker. kommer sikkert ytterligere noe eller så har du et lite ekstra rom i påvente av turen til ÅVC eller så.
 
  • Liker
P-plats
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
ikke svar på spørsmålet, men jeg ville latt det være og bygget et ekstra rom til høyre for 2 stk. søppelbøtter. kommer sikkert ytterligere noe eller så har du litt ekstra plass i påvente av turen til ÅVC eller noe sånt.
Det ville jo ikke være helt utenkelig om de snart endrer igjen.
Problemet er at jeg der har en stor og fin Rhododendron så det blir litt vanskelig å bygge i den retningen.
 
P-plats P-plats skrev:
Det skulle jo ikke være helt utrolig om de endrer snart igjen.
Problemet er at jeg der har en stor og fin Rhododendron så det blir litt vanskelig å bygge den veien.
Jeg så den, ja, den vil man la være. Kanskje den får plass med åpning mot gaten ellers, ser ikke hvor mye plass du har der. Ellers kjørte jeg spørsmålet raskt i AI som mente at skrape var det som gjaldt først, evt varme på limet med varmepistol så det blir litt mykere.. Jeg er dog lett skeptisk, får se om noen på forumet har erfaring.
 
  • Liker
P-plats
  • Laddar…
U
Bare glemme

Jeg har to sammenlimte steiner jeg ikke får fra hverandre som du kan få og teste på om du vil :)
 
  • Haha
P-plats
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
Jeg så den, ja, den vil man la være. Kanskje den får plass med åpning mot gaten ellers, ser ikke hvor mye plass du har der. Ellers kjørte jeg spørsmålet raskt i AI som mente at skrape var det som gjaldt først, ev. varme på limet med varmepistol så det blir litt mykere.. Jeg er dog lett skeptisk, får se om noen på forumet har erfaring.
Varme skulle kanskje fungert om det var sommer og varmt men nå når det er noen få plussgrader så er jeg redd at det avkjøles i den ene enden før det blir tilstrekkelig varmt i den andre...
Får nok begynne å pigge litt i morgen og se om jeg kan redde noen steiner og ha den i bunnen.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Bare glemme

Jeg har to sammenlimte steiner jeg ikke får fra hverandre som du kan få og teste på om du vil :)
Er litt redd for dette men håpet er jo det siste som forlater en gnien villaeier... 😉
 
  • Liker
Peter_Bromma
  • Laddar…
KalleKe
Jeg har en mur med limt stein som jeg forsøkte å dele, det endte med at steinene sprakk 😂
 
  • Haha
P-plats
  • Laddar…
KalleKe KalleKe skrev:
Jeg har en mur med limt stein som jeg prøvde å dele, det endte med at steinene sprakk 😂
Høres ut som jeg skal øke budsjettet mitt med 1500:- for ny stein da... 😉
 
Plukket i dag frem min lille borhammer og ga meg i kast med å prøve å rive muren.

Hånd holder en Metabo borhammer ved siden av en betongmur, stillet mot en metallfesting. Bakgrunnen viser grus og blader.

Alle som insisterer på å si at størrelsen ikke har noen betydning, lyver.
Da det ikke skjedde noe som helst, måtte jeg plukke frem den store...

Bilde av en Bosch borhammer plassert på en murvegg av betongblokker, med en meisel festet til hammeren.

Arbeidet meg inn på kortsiden og vil kunne bruke ca. 15 av 20 steiner igjen med mindre defekter.
Bruker disse i bunnen og kompletterer med nye steiner lenger opp.

Stabler av murstein på bakken, noen er stablet pent mens andre ligger tilfeldig. En elektrisk drill ligger på grusen ved siden av.

Nå skal de gjøres rene og jeg vurderer stålbørste på bormaskin eller vinkelsliper før jeg kan begynne å bygge opp på nytt.

En byggeplass med en delvis fjernet mursteinvegg ved siden av søppelkasser på en frostrevet innkjørsel.
 
  • Liker
brumbjorn og 1 annen
  • Laddar…
kult at det gikk bra!
 
  • Liker
brumbjorn og 1 annen
  • Laddar…
Her om dagen kjørte jeg over alle steinene med en stålbørste på vinkelsliperen, og det gikk fint å få bort limet.

En vinkelsliper med stålbørste fjerner lim fra en stein, omringet av gress i en hage.

Nå får man bare vente på litt varme så man kan bygge opp på nytt...
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Er steinene tørre trenger du ikke vente på varmen. Limte våre murer med denne

[lenke]
Takk for tipset på lim, skal sjekke det ut. Har litt gravearbeid å gjøre så må uansett vente litt da det har begynt å fryse på i bakken.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.