Jeg har noen planer for mitt lille verksted. Da vi flyttet til dette huset, var en av tingene jeg så frem til en større verksted (enn et hjørne i vår gamle garasje).

Og selv om jeg kan drømme om å bygge et ordentlig stort verksted, må man jo gjøre det beste ut av det man har. Og akkurat nå har jeg kastet opp benker langs veggene og sagbordet mot en av dem. Det er ikke direkte trangt, men det føles litt uoverveid. Så derfor har jeg planer!

Lageret Verkstedet er i det som var lageret for huset, vi har også et hus ute på baksiden hvor ting man har på lageret oppbevares. Så denne plassen kan være kun verksted, noe som er veldig deilig.

Verkstad.png

Gjennom rommet går en stor H-bjelke som ikke vil flytte på seg med det første. Deretter har vi to dører i den ene enden. Ellers er det fritt frem for fantasien

Arbeidsområde Så her er tanken, inn med et stort arbeidsbord i midten som er 240x120cm stort for å romme hele plater ved behov. Integrert i det er en høvelbenk fra Sjöbergs.

Deretter en benk langs den ene veggen for å kappe lengre planker. Så et mindre bord mellom dørene samt et større bord i den høyere enden for litt forskjellige benkverktøy.

bord.png

Alle bord er festet i bjelkelag skrudd direkte i veggen

Verktøy Plasseringen av verktøy er tenkt slik at kapp- og gjærsagen selvfølgelig skal være på langsiden (der jeg har den i dag faktisk) sammen med fresebordet som ikke har noen nivåregulering. Under det bordet plasseres tykkelseshøvelen som da står på en hylle som kan trekkes frem ved behov, det er ok at den ikke er i benkehøyde.

På det lille bordet står justeringshøvelen, som må kunne justeres i høyden og derfor ikke passer i samme linje som kap- og gjærsagen, og ved siden av den står båndsagen.

verktyg.png

I midten står selvfølgelig sagbordet innebygd i det store arbeidsbordet.

skiva.png

Plate-materiale Jeg jobbet mye for å få til det så jeg kan kutte plate-materiale på bordsagen, og med denne oppsettet kan platen lene seg mot retthøvlen som da fungerer litt som innmatingsbord til sagen.

hyllor.png

Hylder Og så en mengde med hyller for trelast og annet. På de andre veggene skal det være verktøytavler etter behov.

spansug.png

Sponavsug Så kommer vi til sponavsugen. I dag har jeg en veldig liten stående under et bord og en masse fleksible rør trukket overalt, men det blir tett i dem hele tiden og jeg vil skaffe meg en ordentlig sponavsug. I skissen her har jeg trukket rørene over maskinene langs med veggen og unngått 90-graders svinger. Tanken er at der hvert rør slutter skal det sitte en spjeld og så et fleksibelt rør ned til maskinen.

Suging til sagen er litt mer komplisert derimot. Dels så må det røret fortsette til retthøvlen, men det må også gå under h-bjelken. Da jeg ikke vil lage en sving "rundt" bjelken så må den monteres på veggen i en høyde som er under bjelken, deretter for sagen går det en forgrening ut og kommer deretter ned fra taket, så får jeg ha et hull i arbeidsbordet for slangen da.

Men jeg tar gjerne imot kommentarer på oppsettet om hvordan verkstedet er planlagt og så, har jeg tenkt riktig, hva går jeg glipp av, osv?
 
A
Noe jeg reagerer på er størrelsen på arbeidsbordet i midten. Er det så stort bare for å kunne håndtere kløyving av hele plater, så er det unødvendig stort, noe som gjør at det blir trangere rundt.

Så lenge det er støtte under 51% av platen vil den ligge igjen. For plater av standardstørrelse er det nok med 130 cm regnet fra klingens bakre kant. Så kan det jo være praktisk å ha en større flate av andre grunner såklart. Men det ser litt unødvendig trangt ut, spesielt med tanke på at du ifølge skissen må legge platen helt mot veggen for å kunne kløyve.
 
Emil_K skrev:
Noe jeg reagerer på er størrelsen på arbeidsbordet i midten. Er det så stort bare for å kunne håndtere kløyving av hele plater så er det unødvendig stort, noe som gjør at det blir trangere rundt.

Så lenge det er støtte under 51% av platen vil den ligge på plass. For plater av standardstørrelse holder det med 130cm regnet fra sagbladets bakre kant. Så kan det jo være praktisk å ha en større overflate av andre grunner så klart. Men det ser litt unødvendig trangt ut, spesielt med tanke på at du ifølge skissen må legge platen helt inntil veggen for å kunne kløyve.
Forstår hvordan du tenker, men min tanke er at om arbeidsbordet er akkurat 120x240 så kan jeg jobbe med hele plater direkte på bordet. Skal jeg kløyve dem på bredden ville det vært så deilig å legge dem opp og kjøre med senkesagen og ha 100% støtte overalt.

Og siden sagbordets blad ikke er i høyrekanten, men plasserer seg en ~40 cm inn fra høyrekanten, så hvis jeg skal kappe av 10 cm på lengden av en plate så utnytter jeg jo bare 70 cm av bordets bredde, noe som er litt over 50% :) Vet at du mente på lengden i ditt eksempel, men det samme gjelder jo på bredden.

Når det gjelder trengsel så er det 80+ cm rundt langsidene og 90+ cm på den høye kortsiden i plass å bevege seg på. I mitt hode høres det ok ut, men selvfølgelig så skal jeg måle opp det når rommet er tomt og føle meg frem så jeg vet. Takk for din tilbakemelding!
 
Hvor skal plate materiale stå?
I min erfaring så pleier det alltid å finnes diverse platebiter som blir til overs og/eller er "bra å ha".
 
Oldboy skrev:
Hvor skal plate­mater­i­alet stå?
I min erfaring pleier det alltid å være diverse platebiter som blir til overs og/eller er "greit å ha".
De skal stå i en platestativ jeg skal bygge i garasjen som er vegg i vegg med verkstedet, de får rett og slett ikke plass inne i verkstedet. Hyllene på den borterste veggen skal holde noe treverk som får plass, men akkurat platematerialet skal være i garasjen. :)
 
Nå har jeg revet ut alt! Her er en video om min verksteds-remake, del én:

 
De nye planene for verkstedet ser slik ut:
VerkstadHammer.png
 
Et par funderinger:
Båndsagen ser ut til å stå feil vei, eller er det bare bildet?
Da den står mot veggen så går det jo ikke å sage lengre snitt enn ca 30 cm?
Burde den ikke vris slik at man kan fortsette med trestykkene ut gjennom døren?
Eller står den på hjul?

Kanskje den viktigste aspektet er hva er det du kommer til å gjøre i verkstedet?
Det er jo stor forskjell på husbygging, møbelproduksjon og f.eks. modellbygging. Dels i plassbehov og dels i maskinpark, samt også tilgang til hyller og skap.

For meg som mest driver med husfiks synes jeg at en sentral moderat stor arbeidsbenk og masse plass i alle retninger er best. Deretter noen flyttbare rullestøtter og gjerne et par arbeidsbukker. Det vanskeligste er å holde på og snu/vende 3-5 m lange bord og bjelker.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Et par funderinger:
Båndsagen ser ut til å stå feil vei, eller er det bare bildet?
Siden den står mot veggen så går det jo ikke an å sage lenger snitt enn ca 30 cm?
Bør den ikke vris slik at man kan fortsette med trestykkene ut gjennom døren?
Eller står den på hjul?
Jeg pleier ikke å sage større trestykker på båndsagen som er av en mindre modell, og ja, den er flyttbar ved behov :)

Oldboy Oldboy skrev:
Kanskje den viktigste aspekten er hva du kommer til å gjøre i verkstedet?
Det er jo ganske stor forskjell på husbygging, møbelproduksjon og f.eks. modellbygging. Dels i plassbehov og dels i maskinpark, samt også tilgang til hyller og skap.

For meg som mest driver med husfix synes jeg at en sentral moderat stor arbeidsbenk og masse plass rundt er best. Så noen flyttbare rullestøtter og gjerne et par arbeidsbukker. Det mest kronglete er å holde på og snu/vende 3-5 m lange bord og lekter.
Som verksted er det lite, helt klart, men jeg tror jeg har plassert tingene slik at de passer mitt behov best. Før hadde jeg benkene langs veggene bare, men savnet muligheten som en stor benk i midten gir der man kan jobbe fra flere sider. Så jeg har jobbet ut fra den logikken :)
 
  • Liker
kulle
  • Laddar…
Her kommer del to og tre i min verkstedsremake:


Og første lille prosjektet i det nye verkstedet:

 
  • Liker
Big builder
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.