Har i dag et eksisterende gjerde rundt min terrasse type "Jabo" som på bildet, CC mellom stolpene er 186cm og 70x70mm stolper. Min tanke er å bygge et nytt ribbegjerde rundt terrassen med 45x45mm ribber.

Er det mulig å ha CC 186cm mellom stolpene hvis man bruker 45x45mm ribber?

Grunnen til å bruke CC 186cm mellom stolpene er for å kunne bruke eksisterende hull for stolpene i terrassen.
 
  • Tremønster Jabo-stakitt, med loddrette planker og et diagonalt kryss-mønster på toppen. 70x70mm stolper, CC 186cm. Rustikt utseende for terrasse.
B ByggarMartin skrev:
Har i dag et eksisterende gjerde rundt min terrasse type "Jabo" som på bildet, CC mellom stolpene er 186cm og 70x70mm stolper. Min tanke er å bygge et nytt spilegjerde rundt terrassen med 45x45mm spiler.

Er det mulig å ha CC 186cm mellom stolpene om man bruker 45x45mm spiler?

Grunnen til å bruke CC 186cm mellom stolpene er for å kunne bruke eksisterende hull for stolpene i terrassen.
Det høres kanskje litt langt ut, men hvis du fester dem ordentlig med skruer og PU-lim samt tar lange stykker så du dekker 2 seksjoner altså 186 x 2, så stiver du opp det mer. Test med en 45x45 og skru den opp et sted med cc 186 så kan du kjenne om det svikter for mye.

Når jeg setter plater i tak alene så bruker jeg 45x45 som er 360cm og som bare festes helt ute i hver del for å ha noe å legge platene på, og det skulle gå å henge som en ape på midten uten at den brekker.
 
N Nyfiknast skrev:
Det høres kanskje litt langt ut, men hvis du fester dem ordentlig med skruer og PU-lim samt tar lange biter slik at du dekker 2 seksjoner altså 186 x 2, så stiver du det opp mer. Test med en 45x45 og skru den opp et sted med cc 186 så kan du kjenne om det svikter for mye.

Når jeg setter opp plater i taket alene, bruker jeg 45x45 som er 360cm og som bare er festet ytterst i hver del for å ha noe å legge platene på, og det ville vært mulig å henge som en ape i midten uten at den knekker.
Har fundert litt nå, ser at noen har kjørt CC 200cm på enkelte ribbeverk. Tenkte om jeg kjører 90x90 stolper for å få det skikkelig stabilt. Deretter 45x45 bjelker med 28mm avstand mellom. Og legge en 45x120 som overligger. Sette 2 skruer for hver innfesting for 45x45 bjelkene. Og kanskje som du sier, at man forsøker å kjøpe 4m lengder for å legge "2 spenn".
 
Hvorfor 90-stolper? Det styrker vel ikke de (som jeg har oppfattet det) horisontale 45-45-ene.

Du kan bruke samme hull som eksisterende stolper, men sette en til imellom hvis du vil beholde dem.
 
jonmo jonmo skrev:
Hvorfor 90-stolper? Det styrker vel ikke de (som jeg har oppfattet det) horisontale 45-45-ene.

Du kan bruke samme hull som eksisterende stolper men sette en til imellom hvis du vil ha dem igjen.

En del av gjerdet vil høyden bli 180cm, så tenkte å prøve å være enhetlig med dimensjonen av stolpene. Samt for å få det så stabilt som mulig.
 
Tenk etter nå. Må du ha stakitt? En hekk trenger riktignok litt klipp, men krever ellers ingen vedlikehold. Stakitt og plank blir jo bare stygge og skjeve og må males. Tidsnok kjører noen full fyr ned en bit og da må man reparere. Men det er klart. Orker man ikke vente på at den vokser opp så er det jo en annen sak.
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Ah, det var en trall. Er det langt ned kanskje?
aaah tror ikke det passer så bra med en hekk rundt trallen som er rundt bassenget dessverre. Men forstår tanken
 
Blir mye bøs i bassenget! På tide å skaffe bassengvedlikeholder!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.