Jeg tror ikke at det nedre alternativet står imot vindkreftene når det presser på tak og vegg fra høyre i bildet.

De stående gule bjelkene vil knekke på midten av trykkreftene fra de blå.

Muligens kan det fungere hvis takstolen sitter veldig ordentlig fast i teglveggen slik at GUL-TEGLVEGG-TAKSTOL danner en stiv trekant, men det blir fortsatt veldig store trykkkrefter på tvers av den gule.

Tiltrekkende løsning for øvrig.

mycke_nu. En majoritet av landets logbyggnader er konstruert på lignende måte. Vil man være helt sikker på hvordan krefter i konstruksjonene fordeler seg og hvor store disse blir får man sette seg ned og regne på rammen (penn og papir eller f.eks. pcframe). Mitt råd å ansette en konstruktør for å dimensjonere står derfor fast.

Helt klart, det var derfor jeg skrev tror. :)

S
Okei, har kommet et stykke på vei. Hva tror dere?
Gjenstår å bygge nye vegger og kappe bjelkene.

Under renovasjon, med utskiftede trebjelker og delvis åpnet tak. Veggene skal fortsatt bygges og noen bjelker kappes.
Takterrasse med trebjelker under renovering, ny struktur oppført, gjenstår å bygge vegger og justere bjelker.
Treverkstruktur i tak under konstruksjon, med trebjelker i kryssmønster. Arbeidet gjenstår på vegger og bjelker.
Loft med trebjelker og uferdig gulv, utsikt mot et landlig landskap gjennom et vindu uten ramme. Gjenstår arbeid med vegger og bjelker.

Spørsmålet er om treet holder for hulkanttrykket fra boltene, spesielt i endene mot takstolene. Risikoen er at treet splitter seg og boltene glir ut. Dog ikke mitt område, så noen andre kan kanskje komme med synspunkter.

Rent spontant føles det dog som om det burde være flere bolter eller metallforsterkning rundt disse.

Foruten det mycke_nu nevner om antall og utførelse av feste punkter lurer jeg på hvorfor du ikke har trukket sammen nedre horisontale med bena i saksen?

S
GK100 skrev:
Foruten det mye_nu nevner om antall og utførelse av festepunkter, lurer jeg på hvorfor du ikke har dratt sammen nedre horisontale med bena i saksa?
Okei, har kjøpt litt bolter til å feste nedre hanebjelken med saksestolene.

Skal se over om jeg skal utvide antallet festepunkter, det som sitter der i dag er:
16mm gjengestang
Skiver 50mm x 5mm
Muttere

Reglene er 220x45

Jeg synes det ser bra ut, blir skikkelig stødig, bedre å ta litt i når du først holder på. Akkurat som mycke_nu skrev ville jeg nok satt dobbelt ute ved endene mot takstolene, men det er mest på følelsen. Viktigere kanskje hvordan du får til innfestingene i nedre punktene.

S
Ok, nå har jeg lekt Tarzan mellom takstolene og satt bolter mellom nedre hanebjelken og saksen.
Takstol med bjelker og bolter som forbinder hanebjelken til taket, forsterket med spesialtilpasset stål mot veggen.

Spesiallaget en haug med stål for å forankre saksen med veggen. En på hver side og to gjengestenger som binder dem sammen.
Metallstenger forankret mellom takstol og vegg i et loftsrom, synlig bjelke og del av et gammelt vindu.

Er det godkjent nå tro? :)

• Liker
GK100 og 1 annen
  • Laddar…
Ikke mye å snakke om nå, vil jeg tro. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.