Jeg tror ikke at det nedre alternativet står imot vindkreftene når det presser på tak og vegg fra høyre i bildet.
De stående gule bjelkene vil knekke på midten av trykkreftene fra de blå.
Muligens kan det fungere hvis takstolen sitter veldig ordentlig fast i teglveggen slik at GUL-TEGLVEGG-TAKSTOL danner en stiv trekant, men det blir fortsatt veldig store trykkkrefter på tvers av den gule.
mycke_nu. En majoritet av landets logbyggnader er konstruert på lignende måte. Vil man være helt sikker på hvordan krefter i konstruksjonene fordeler seg og hvor store disse blir får man sette seg ned og regne på rammen (penn og papir eller f.eks. pcframe). Mitt råd å ansette en konstruktør for å dimensjonere står derfor fast.
Spørsmålet er om treet holder for hulkanttrykket fra boltene, spesielt i endene mot takstolene. Risikoen er at treet splitter seg og boltene glir ut. Dog ikke mitt område, så noen andre kan kanskje komme med synspunkter.
Rent spontant føles det dog som om det burde være flere bolter eller metallforsterkning rundt disse.
Foruten det mycke_nu nevner om antall og utførelse av feste punkter lurer jeg på hvorfor du ikke har trukket sammen nedre horisontale med bena i saksen?
Jeg synes det ser bra ut, blir skikkelig stødig, bedre å ta litt i når du først holder på. Akkurat som mycke_nu skrev ville jeg nok satt dobbelt ute ved endene mot takstolene, men det er mest på følelsen. Viktigere kanskje hvordan du får til innfestingene i nedre punktene.