S
Okei, skal tenke på det.

Snakket med en kar som er murer/snekker og selv eier en gård i nærheten. Han syntes det hørtes bra ut, men ville forsterke det noe ifølge bildet.

Diagram over takkonstruksjon med forsterkninger. Viser ny vegg i leca og eksisterende teglvegg, samt klack for ekstra støtte.
Byggdetalj tegning med murverk og søyler i tre, foreslått forsterket struktur for å stå imot stormer.

Er dette en god og stabil løsning? Er det sikkert og står det imot stormer?

• Liker
mycke_nu
  • Laddar…
Synes det der ser fornuftig ut, det er en ikke helt uvanlig konstruksjon.

Kanskje man skulle flytte ned øvre punktet på de rosa litt, omtrent der den gule møter taket.
Så kan man enda sette en til fra mønet til punktet der de rosa krysser hverandre, i den blir det bare drag så det funker bra med rundjern om man vil.

Ditt siste forslag er bra men tilfører ikke så mye mer enn det tidligere, derimot taper du i enkelhet å utføre det på en smidig god måte nå når du jobber med eksisterende deler. Man vil få enkle linjer uten kryssninger og med ikke for grove dimensjoner da passer den typen du har tegnet tidligere bra og kommer til å bli mer enn tilstrekkelig. Bare å legge omsorg i utførelsen og fremfor alt være oppmerksom på det mycke_nu nevner med innfestningen, tilpasningen til rammen oppå muren.

Neste viktige ting er å sørge for at taket ikke flyr av gårde.

Forankre takstolene og hammarbandet godt i murene. Det er ikke nok å bare feste i de øverste blokkene.

En annen ting å tenke på er stabiliteten i de murte veggene. Sett en tverrvegg, eller to, et sted midt i bygningen og armer sammen med ytterveggen. Risikoen er ellers at Lecaveggen kalver innover eller utover ved høye vindlaster.

Tverrveggen trenger ikke gå tvers gjennom hele bygget, men minst noen meter inn for å gi ytterveggen tilstrekkelig stabilitet.

• Liker
GK100
  • Laddar…
I det minste i dine nye vegger kan du ha det så bra som mycke_nu beskriver, og det er virkelig viktig å sørge for at dette blir gjort riktig.

S
Okei nå har jeg filt på konstruksjonen lenge nok, blir dette bra?
Nå er det både støttemurer på begge langsider.

Tegning av en konstruksjon med støttemurer på begge langsider, sett ovenfra.
Tverrsnitt av hus med takkonstruksjon, viser ny vegg i leca og eksisterende teglvegg, med detaljerte innskudd for byggemetode.
```norsk
Illustrasjon av en byggekonstruksjon med støttemurer på begge langsider, inkludert strukturelle elementer i ulike materialer.
```

• Liker
mycke_nu
  • Laddar…
Lecaveggen for stabilitet på motsatt side av bokser er en skaderisiko ved håndtering av hester. Et alternativ er utvendig vindstolpe av for eksempel HEA-bjelke.
Mange ganger monterer man en skråavstivning fra for eksempel hanebjelke ned til vegg/betonggulv/boksvegg av for eksempel skallblokk. Deretter kapper man bort bjelkelaget.

Skråavstivningen blir dog i veien i stallgang.

Diskuter dimensjonering, innfesting etc. med konstruktør hvis du skal gjøre det selv. Engasjerer du byggefirma skal du velge firma som har erfaring med lignende arbeider.

For "varm" stall kreves isolasjon av yttertaket og tilskuddsvarme for å klare varmebalansen deler av året. Bedre å la stallklimaet følge utendørsklimaet og eventuelt frostbeskytte vanninstallasjoner.

S
OK, mener du slik? Se bilder...
Jeg har en del grovt virke etter at den andre låven er revet. Så dyrere blir det ikke, men bare det blir bra. Er dette bedre?

Illustrasjon av konstruksjonsplan for en bygning, viser nye vegger i leca og eksisterende teglsteinvegg med detaljerte kutt gjennom tak.
Bygningstegning av en ramme med vertikale og horisontale bjelker i ulike farger, brukt som inspirasjon for et prosjekt.

Fikk inspirasjon fra følgende bilde:
Innvendig bilde av en gammel tregolv bånt med åpent tak. Synlige bjelker og lysrør langs sidene, med treverk og materialer spredt rundt.

I #12 var du jo hjemme når det gjelder takstoler og så har du jo gjort ved stabilitet på vegger mm. Hvordan tenker du deg at vettig kunne gjøre som i #21 og enda mindre med det siste spindelvevet. For egen del forstår jeg ikke hva du prøver å oppnå med disse.

S
GK100 skrev:
For min del forstår jeg ikke hva du prøver å oppnå med disse.
Trodde jeg hadde kontroll på det, så kom innlegg #22 og da begynte jeg å bli bekymret for om min konstruksjon ville holde.

Som sagt, har aldri gjort dette før, så jeg blir bare fornøyd om bjelkene forsvinner så vi kan få en stall og at den holder mot stormer, eventuell snø og hestespark.

Nei, jeg forstår din forsiktighet, det er bra men tross alt gjelder det å finne rene enkle grep med det eksisterende man har å gå ut fra. Så får du råd og hjelp av noen lokale snekkere eller generelt handy på slike bygg blir det sikkert bra.

Nå vet jeg ikke hvor lavt taket var før, men har du virkelig lavt tak, kan det hende at de rosa og røde bjelkene som du har på det første bildet i innlegg #23 ikke kommer høyt nok. Får du en nitid kontrollør kan denne ha synspunkter hvis det er for lavt mellom de skjeve og gulvet lengst inn mot veggen. Jeg vet om en som måtte ta ned en taklist (en planke satt på skjeven) da takhøyden på grunn av den ble for lav med 2 cm lengst inn mot veggen.

Jeg mener ikke at det spiller noen rolle, men du kan ha uflaks. Kanskje er det ikke i det hele tatt et problem her.

Nesten som i #23. Hopp over rosa og rød skråstiver.
Bær av ved hanebjelke som fotoet viser og sentrer skråstivere over boksvegg av f.eks. skalblokk, som fotoet viser.
Laveste takhøyde for stall er 1,5 ganger mankehøyde. Så er det også et minstemål om man har ponni. Husker det ikke, men sjekk på SJVs hjemmeside.

pellemania skrev:
Nesten som i #23. Skipp rosa og rød skråstiver.
Bær av ved hanbjelke som bildet viser og sentrer skråstivere over boksvegg av for eksempel skalblokk, som bildet viser.
Laveste takhøyde for stall er 1,5 ganger mankehøyde. Så finnes det også et minimumsmål om man har ponni. Husker det ikke, men sjekk på SJVs nettside.
+1 på denne løsningen

S
Ok, hvilket alternativ blir best tro?

Alt 1
Tverrsnitt av hus med takkonstruksjon, viser ny vegg i leca og eksisterende teglvegg, med detaljerte innskudd for byggemetode.
Diagram av takbjelkekonstruksjon med søyler sett fra siden, viser to forskjellige alternativ.

Alt 2
Tegning av husstruktur med ny lecamur, eksisterende teglvegg og støpt klack for ekstra støtte. Viser alternativt design for prosjekt.
Byggtegning av et rammeverk med vertikale og horisontale bjelker i ulike farger, potensielle alternativer for et prosjekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.