Hei, jeg har et hus fra 1968 med den klassiske kjellerstua og en badstue med dusj som er bygget oppå tregulvet i kjellerstua. Ingen peis, dessverre. Jeg synes det lukter, ikke mugg men sommerhytte/kjeller/fukt omtrent. Enkelte dager trenger den dårlige lukten opp i boligetasje siden trappen er åpen. Resten av kjelleren som har betongvegger og betonggulv lukter ikke vondt. Ingen forhøyet fuktighet er blitt oppdaget av to uavhengige inspeksjonspersoner. Huset ligger på en grusås og radonsug er installert.
Jeg ønsker å gjøre kjellerstua brukbar som hobbyrom.
Min plan akkurat nå er: Fjern badstue og dusj. Tett avløp og vann (mulighet for å bygge et ytterligere baderom finnes på andre siden av veggen) Fjern de gamle innerveggene og den stygge panelen. Fjern tregulv og trerammer direkte mot betongen. Isolasjonen ser ut til å være sagflis i gulvet og en slags steinull i veggene.
Forsikringsselskapets byggveileder foreslo nye vegger med metallrammer og isolasjon ovenfra og omtrent en halv meter ned under jordoverflaten. Ventilert gulv "mekanisk undertrykksventilasjon" for eksempel Nivell eller Granab..
Jeg har ikke bestemt meg for overflaten på gulvet. Jeg liker treutseende, så jeg heller mot parkett. Vinylgulv med treutseende er myke å gå på og gir kanskje en varmere følelse? Enda varmere og mykere følelse gir jo heldekkende teppe, men det er ikke smart å ha i et sy- og hobbyrom.
Ideer, kommentarer og synspunkter velkomne! Samt hvordan kan jeg spare penger og bygge billigere? Jeg må ha håndverkere til alt unntatt maling og tapetsering.