Hei!

Vårt hus, som er et Boro-hus fra 1989 er bygget på betongstøtter (krypkjeller) og i direkte tilknytning ligger garasjen som står på en uisolert plate.

Nå tenkte jeg å gjøre om garasjen til boareal for to soverom og lurer på hvordan jeg skal gå frem med dette prosjektet fra et "gulv-perspektiv": Tenkte både på varme(-tap) men også problemer med fukt etc.

Huset varmes med et luftbårent varmesystem (Bahco) med FTX som jeg tenkte å forlenge ut til også tilbygget, men kommer til å komplettere med elektriske ovner.

Når det gjelder gulvet i garasjen så er det uisolert (tror jeg) støpt betongplate, med en høydeforskjell på ca. 20-30 cm. Jeg har forsøkt å lese meg opp i diverse tråder på dette forumet men også på andre forum, og dette er det jeg hadde tenkt å gå for. Kommer det til å fungere tror dere??

- Uisolert Betong
- (Aldersbestandig plast?)
- Platonmatte
- Cellplast (hard)
- Gulv-sponplater
- Underlagsfoam
- Klikkgulv
- (ventilerte lister???)

Ingen?? Dette forumet pleier jo å være en uendelig kilde av akkumulert kunnskap for slike prosjekter... :(

ullet
Jeg gjorde omtrent slik i vår garasje, har fungert ok men er litt kaldere enn resten av huset, skulle kanskje trengt litt tykkere isolasjon...

1. Platonmatte
2. Cellplastisolering (3,5 cm tror jeg, ville ikke ha høyere gulv enn det)
4. Stegdempingsfoam for å unngå knirk
3. Eikeparkett
4. Ventilerte lister

ullet ullet skrev:
Jeg gjorde omtrent slik i vår garasje, har fungert ok men er litt kaldere enn resten av huset, skulle kanskje trengt litt tykkere isolasjon...

1. Platonmatte
2. Celleplastisolasjon (3,5 cm tror jeg, ville ikke ha høyere gulv enn det)
4. Stegdempningsfoam for å unngå knirk
3. Eikeparkett
4. Ventilerte lister
Takk Ullet!
Så du la gulvet direkte på foamen uten sponplater imellom - var det fordi du ikke ville heve gulvet mer?
Og så er det jo dette med aldringsbestandig plast mellom celleplast og betongen - kanskje det bare er unødvendig siden platonmatten er ikke-organisk og kanskje fyller samme funksjon?

Beste svar

ullet
Ja, jeg la gulvet direkte på, ville ikke heve gulvet mer men synes i bunn og grunn ikke at det skal være nødvendig om man velger et litt tykkere gulv (14 mm parkett i mitt tilfelle, plankegulv hadde vært enda bedre) og riktig klassifisert celleplast, skal du ha laminat eller noe annet tynnere gulv er det nok bra med sponplaten.

Jeg tror ikke du trenger plasten, platonmatten er jo aldringsbestandig og diffusjonstett, burde dessuten bli bedre "ventilasjon" om du dropper plasten.

Forresten, jeg brettet opp platonmatten mot veggene for at det skulle være frie luftveier opp til den ventilerte listen, så å si.

• Liker
Arresthlm
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.