Peis med hvit puss og fyr i innsats. Diverse gjenstander på toppen, inkludert bøker og en Lego-modell. Ovnen står på et tregulv. Peis med murverk og svart dørramme, omgitt av planter og dekorasjoner på toppen. Enkel ovnsdør viser glødende ved. En åpen peis med en glassplate på gulvet, en potteplante på hyllen og vedkubber i et stativ ved siden av peisen. Støtter av stål under en ovn, plassert på murstein. Under en peis eller vedovn med synlige metallelementer og murverk, i bakgrunnen er en person på en sofa i en stue. Peis med røde linjer markerer tenkt bærramme. Dør åpnet, viser glød. Hvit vegg med knapper og verktøy på toppen. Brannovn med synlige flammer, omgitt av murstein og metallkonstruksjon under en hylle. Topp med riller og røykrør montert over. En moderne peis med svart ramme og flammer som brenner, plassert i et hjørne med lyse mursteiner. En dekorativ svart stålstang er festet foran.
Hei, jeg søker råd når man murer med ildfast murbruk og murstein?

Vi skal gjøre om vår åpne peis, snakket med feieren og han så ingen problemer med det.
Er det noe jeg har glemt eller må tenke på?

Tanken er å fjerne et hjørne av den murede delen for å dreie innsatset et kvart omdreining og åpne mot sofaen i stedet.

Arbeidsplan
1. Slå bort puss i det skraverte området.
2. Støtte overhenget med trelekter.
3. Fjerne de uønskede mursteinene.
4. Mure legge ildfast murstein på bunnen.
5. Løsne boltene og ringen og vri innsatsen.
6. Lage en ny bæreramme med støtter og montere den. Bærerammen skal hvile på eksisterende murstein. Eventuelt må jeg bore hull for å trykke inn bærerammen.
7. Mure opp det som trengs og sette ildfast murstein ytterst.
8. Pusse der det trengs
9. Male og flytte glassgulvbeskyttelsen til det andre hjørnet - Ferdig.

Mer info: Innsatsen står på tre st stålføtter, løse ca 50-60mm høye.
Det sitter en stor ring med skruer inn på innsatsens overside. Tilkoblingen til skorsteinen er en drøyt 20cm bred stålrørsbøyning.
Et bilde er et eksempel på hvordan en støtte kan se ut.
Et bilde har jeg gjort speilvendt for det er slik det kommer til å se ut. Det røde er en tenkt bæreramme med støtte, så vet jeg ikke om støtten skal være i hjørnet eller i midten. Det "nye" hjørnet går bort fordi man må kunne åpne innsatsen der.
Det finnes allerede en bæreramme. Men den hviler på murstein som skal rives. Kanskje kan man sveise på en forlengelse av den bærerammen. Så den blir en U i stedet for en L.

Takk for hjelpen.
mvh Håkan
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.