Hei,
Jeg holder på å bygge en badstue og en såkalt "Grillstue" i samme bygning. Min tanke er å mure opp et ildsted med ildfast tegl og en metalldeksel som leder bort røyken. Rundt ildstedet kan man sitte på benker samtidig som man kan lage mat på bålet. Har bygget selve stommen og dette ligger ved vår sommerhytte så jeg vil gjerne gjøre ferdig både badstuen og "grillstuen" til neste sommer.
Hva er det man bør tenke på når det gjelder brannsikkerhet, metalldeksel eller rent konstruksjonsmessig når man bygger dette? Har jeg tenkt riktig?
Takk for alle råd og tips.

Huset 3D-tegning av en byggekonstruksjon med mål for en bastu og grillstue, viser stenderverk og bjelker i tre. 3D-skisse av en kombinert bastu og grillstue, viser en oppmurt ildsted med eldfast tegl og plåthuv for røyklukavledning. Tegning av en byggkonstruksjon med en ovn i midten, omgitt av benker og med en røykskorstein, planlagt for bastu og grillstue. Under oppføring av trestruktur for grillhytte ved sommerhus, med vedstabel, murstein og stige, omgitt av trær.

Jeg hadde tatt et tykt rør, typ 200. Du kommer jo ikke til å ha vifte i røret, og da kan det være greit å kunne få så mye trekk i det som mulig... om du griller svin eller noe ;)

ellers er det vel som vanlig, ubrannbart materiale på gulvet osv.

ruska lang og ruska kort :) (gammelt militærspråk om du ikke har gjort førstegangstjenesten)

• Liker
conol
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jeg ville ha valgt et tykt rør, typ 200. Du vil jo ikke ha vifte i røret, og da kan det være greit å få så mye trekk i det som mulig... om du griller svin eller noe ;)

Ellers er det vel som vanlig, ikke-brennbart materiale på gulvet osv.

ruska lång och ruska kort :) (gammelt militærspråk om du ikke har gjort militærtjeneste)
Takk for bra kommentar. Det er ganske sannsynlig at det blir litt svin :-)

tommib
En peis inne i et hus krever sannsynligvis byggetillatelse, og det vil du sannsynligvis ikke få for en helt åpen ildsted.

Det går selvfølgelig å ignorere det, men det er bra å være klar over at man bryter reglene.

• Liker
conol
  • Laddar…
Takk for svaret. Du har nok helt rett. Jeg har fått byggetillatelse for selve bygget hvor jeg i ord har beskrevet funksjonen. Ettersom bygget er såpass lite, trengs det ikke noe større underlag da det ble som en bod på tomten. Det finnes nok et finere ord for dette.
Jeg tenker på f.eks. grillhytter som har badstue der det brenner ild. Jeg har tatt inspirasjon fra disse og tenkt at det går å kombinere. Se bilder so Koselig interiør i tre med peis og vindu mot natur. Inneholder en ovn, en sittebenk med skinnfell, og en tømmerbord med kopper og fat. Innsiden av en trebod med en tent ildsted i midten, omgitt av sekskantede trebord, med et vindu i bakgrunnen. m eksempel.

tommib
Aha, du har byggetillatelse for to ildsteder? Da er det bare å kjøre på. Jeg hadde forventet protester angående det, men kanskje det ikke klassifiseres som et ildsted for oppvarming?

Rent praktisk ville jeg sørge for å ordne med tilluft gjennom gulvet, slik at du slipper å dra inn romluften. Dessuten kan du da lage ildstedet som en gryte, noe som forbedrer brannsikkerheten. Tenk også på hvordan du skal starte opp, altså hvordan du skal få pipen varm. Det er smart med en hette for å samle røykgassene.

På tegningen din ser det også ganske trangt ut. Jeg tror det kan bli vanskelig å sitte så nær bålet i lengre tid.

• Liker
conol
  • Laddar…
Takk for dine bra kommentarer. Helt riktig at man sitter for nærme ilden - trenger nok å justere dette. Bra også med "grytan" og ordne tilluft fra gulvet.

Her er kommentaren fra kommunen som ga "bygglov": "Du trenger ikke bygglov for planene du har, men om du skal installere en vedfyrt badstue så er badstuaggregatet meldepliktig til oss som ildsted. Men har du elektrisk aggregat kreves det ingenting. Om noen del kommer nærmere enn 4,5 meter fra nabo må du ha deres samtykke."

Legger ved bildet som jeg søkte på 3D-modell av en bygning med to rom, merket som "Bastu" og "Grillstuga", på en gul base. Inneholder mål i millimeter. Der har jeg skrevet badstue og grillstue - dog ikke uttrykkelig skrevet at jeg skal ha en åpen ildsted i Grillstuen. Hadde nok ikke det helt klart for meg da jeg søkte.

Sjekk målene, synes det ser veldig trangt ut, du bør nok plassere peisen mot veggen. Du vil ha en meter i det minste mellom knærne og ilden tenker jeg?

• Liker
conol
  • Laddar…
Takk!
Legger ved et detaljbilde av avstanden i dag. Det burde nok kunne få til en meter rundt ildstedet, kanskje ved å vri ildstedet eller gjøre sitteplassen litt smalere. Bra synspunkt. Detaljert skisse av en peis med mål på avstand fra peisen til omkringliggende flater og strukturer.

tommib
Jeg ville si vri og plasser mot veggen. Da får du benker på begge sider men ikke rundt om. Som en bonus blir det lettere med tilluft, du kan ta den gjennom veggen.

Kult prosjekt!

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Høres ut som en god idé. Jeg setter den nok mot den andre veggen så kan man også se utsikten :-) God tanke med tilluften. Man lærer hele tiden.

Synes også at dette er et morsomt prosjekt. Gleder meg til å ta en lang badstue og deretter lage litt god mat i ildens skinn :-)

Hvilket drømmeprosjekt :cool:
Du må poste bilder når du begynner å bli ferdig. :)

Sist redigert:
Kult! Det er et drømmeprosjekt for meg også. Her kommer litt nye bilder ut fra responsen jeg har fått fra deres kloke hjerner. 3D-modell av et rom under bygging med peis, rør og møbler. Viser dimensjoner og layout for byggprosjektet. Skjematisk tegning av et uteromsprosjekt med peis, sitteplasser og rekkverk. Mål i millimeter viser dimensjonene på ulike deler.
Ser dere andre forbedringsmuligheter?

tommib
Hvor mye jeg enn liker ideen, så tror jeg at du prøver å presse inn for mye på for liten plass. Du vil ikke ha noe forrom til badstuen, siden grilldelen tar såpass mye plass, og du vil ha en veldig trang grilldel hvor en større ild raskt vil gjøre rommet vanskelig å oppholde seg i på grunn av varmen.

Hvis du skal gjøre dette, burde grilldelen være separat. Eller at du har et større hus til hele greia.

Du kan ha helt rett i at jeg vil for mye. Foruten at jeg er en håpløs tidsoptimist så kan jeg nok også regne med at jeg er en plassoptimist :-)
Da jeg laget tegningen så føltes det som at det var tilstrekkelig store flater. Vil dog ha et område for å lage mat. Jeg har også fantasert om en pizzaovn i stedet for en åpen ildplass. Det er dog noe grunnleggende i å sitte rundt en ild og lage mat...
Legger ved grunnmålene. Det burde vel kunne være tilstrekkelig for å få til noe skikkelig bra? :) Grunnlayout av bastu og grillstue med målene 2000mm x 2700mm for bastu og 3200mm x 2700mm for grillstue.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.