Jeg har revet ut råtne trevegger i to gamle hestebokser og tenkte nå å sette inn nye vegger. Noen som kan anbefale materialer for dette? Det må være ordentlige materialer som skal tåle en hest, samtidig som jeg vil prøve å holde kostnadene nede. Det er betonggulv og vegger av råspont som jeg har tenkt å kle med osb-plater. Problemet med de tidligere boksene har spesielt vært at det har ligget en ubeskyttet bjelke nederst på veggen, direkte mot betonggulvet, som har råtnet fullstendig. Bør man så å si grunnlegge med en rad lecablokker og så legge bjelken nederst for veggen på dem?
Når det er bokser helt i tre (ikke med stålsokkel som i mer moderne og kostbare staller) så pleier man vel å male dem og male om hvert år for å holde dem i stand med tanke på fuktig strø og slikt. Eller, så har det i alle fall vært der vi har hatt vår datters ponni men det er bare 2 1/2 år så ingen stor erfaring om man sier så...
Føler meg litt spontant tvilende til OSB ytterst, er det ikke unødvendig lettgnagd? Enkelte hester er jo veldig for å gnage på treverk og en OSB bør kunne flises opp ganske raskt, i alle fall om det finnes noen ubeskyttet kant som hesten kommer til.
Føler meg litt spontant tvilende til OSB ytterst, er det ikke unødvendig lettgnagd? Enkelte hester er jo veldig for å gnage på treverk og en OSB bør kunne flises opp ganske raskt, i alle fall om det finnes noen ubeskyttet kant som hesten kommer til.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
En av mine naboer med en to-hesters stall har strøket kald asfalt i vinkelen mellom betonggulv og trevegger.
Cirka 10 cm ut på betongen og 10 cm opp på veggen. Det virker til å klare det hestene slipper fra seg.
Enig! skikkelig trepanel 18 mm eller tykkere bør det vel være. OSB er dessuten stygt!
Satse på å mure opp en omgang med Lecablock. Det er det eneste som står seg.
Skal dere ha solide plankvegger som tåler belastning og likevel ikke blir uutholdelig dyre i sluttenden, så sats på 45x95-reglar. De pleier å være billigst per m2.
Skal dere ha solide plankvegger som tåler belastning og likevel ikke blir uutholdelig dyre i sluttenden, så sats på 45x95-reglar. De pleier å være billigst per m2.
Klikk her for å svare