Jeg har planer om å bygge en skolebenk til datteren min. Den skal være av den gamle 'old school'-typen der benk og stol sitter sammen. Over arbeidsflaten har den en fordypning for linjal og viskelær samt en nedsenket kopp for å oppbevare penner.
Jeg ser for meg at den skal lages i massiv oljet eik og ha et polstret skinnsete (muligens fellbart). Så, til spørsmålene;
Vet noen om det finnes tegninger på slikt å laste ned? Den vil bli bygget fra eget hode, men det kan være interessant å se hvordan andre tenker og få litt ideer.
Hvordan går man best frem når man skal bøye eikelister (type 21 x 45-69) til ryggstøtten? Jeg forestiller meg at det enkleste er å lage en jigg av kryssfiner med riktig radius og feste/spenne fast listene mot denne. Fukter/bløtlegger man treverket før festingen, og holder det seg bøyd etterpå? Hvor lenge bør det ligge i bøy? Er det bedre å lage en form for lamellvariant for dette?
Jeg ser for meg at den skal lages i massiv oljet eik og ha et polstret skinnsete (muligens fellbart). Så, til spørsmålene;
Vet noen om det finnes tegninger på slikt å laste ned? Den vil bli bygget fra eget hode, men det kan være interessant å se hvordan andre tenker og få litt ideer.
Hvordan går man best frem når man skal bøye eikelister (type 21 x 45-69) til ryggstøtten? Jeg forestiller meg at det enkleste er å lage en jigg av kryssfiner med riktig radius og feste/spenne fast listene mot denne. Fukter/bløtlegger man treverket før festingen, og holder det seg bøyd etterpå? Hvor lenge bør det ligge i bøy? Er det bedre å lage en form for lamellvariant for dette?
Hvorfor ikke en modern variant? Plugghesten
http://www.plugghasten.se/linnes_ph.shtml
ellers så er det nok en sånn ubehagelig du tenker på:

http://www.plugghasten.se/linnes_ph.shtml
ellers så er det nok en sånn ubehagelig du tenker på:
Du må nok lime sammen flere lag for at det skal holde seg bøyd. Ta typ tre-fire lag som du bløter, limer med polyuretanlim og spenner fast mot formen.
virker enklere å sage ut en bøy fra en større bit.
For å bøye tre skal det nemlig dampes. Det er mulig å bruke et spirorør som man på en finurlig måte kobler til en gryte med kokende vann. Isoler røret slik at dampen ikke kjøles ned med en gang. En variant er å sette et 100 mm rør inni et 150 mm rør. Skum det fast med byggskum i endene. Så er det bare å sette en trepinne i røret, og etter en stund tar man den ut og bøyer den, la kjøle og tørke i "spenn".
Klikk her for å svare