Hei!
Jeg er i ferd med å sage opp et hull til vår påbygging. Der skal det bli en innertrapp. For dere som vet hvordan man bygger en innertrapp har jeg noen spørsmål.
Bakgrunn:
Vi vil ha en furutrapp. Den kommer til å være en rett trapp. Total mulig lengde er 3200 mm (vannrett mål). Høyde fra underetasjegulv til overetasjegulv er 2700 mm. Altså en noe bratt trapp antar jeg. Bredden er 950 mm.
1) Hvilket treverk skal man ha på vanger hhv trinnene? (Dimensjon, K-tre, osv)
2) Hvilke standardmål bør man ikke underskride hhv overskride for trinnedybde, trinnahøyde?
3) Hvor tykke skal trinnene være? (45 mm)
4) Hvordan beregner man nøyaktig hvor trinnene skal være?
Takk for gode råd og svar på noen eller alle spørsmålene.
Jeg er i ferd med å sage opp et hull til vår påbygging. Der skal det bli en innertrapp. For dere som vet hvordan man bygger en innertrapp har jeg noen spørsmål.
Bakgrunn:
Vi vil ha en furutrapp. Den kommer til å være en rett trapp. Total mulig lengde er 3200 mm (vannrett mål). Høyde fra underetasjegulv til overetasjegulv er 2700 mm. Altså en noe bratt trapp antar jeg. Bredden er 950 mm.
1) Hvilket treverk skal man ha på vanger hhv trinnene? (Dimensjon, K-tre, osv)
2) Hvilke standardmål bør man ikke underskride hhv overskride for trinnedybde, trinnahøyde?
3) Hvor tykke skal trinnene være? (45 mm)
4) Hvordan beregner man nøyaktig hvor trinnene skal være?
Takk for gode råd og svar på noen eller alle spørsmålene.
Hei. Er i lignende situasjon. Holder på å bygge en mellomplatåtrapp. 38 graders helning I mitt tilfelle har jeg ganske mye å ta hensyn til (Kjellertrappen under, takbjelkene som bærer kvisten i den ene siden kommer midt i mellomplatået, har 3300mm gulv til gulv, begrenset plass osv.) 1: Har skaffet limtre i 56*270mm til vangene (standard dimensjon) 2: Det finnes en "regel" om at 2 trinnbredder + en opptrinn skal være ca: 630mm (i mitt tilfelle 2*240 + 185= 645mm) trinnbreddene kommer til å være 270mm inkl. trinnnesen. 3: Har ikke funnet noe passende materiale (limtre finnes i 42*270mm men er ikke standardsortiment, dvs. antagelig dyrt), men vil ha ca 35mm (kommer til å legge parkett i trappen, så vil ikke ha for tykke steg) i kjellertrappen fra -54 er det 30mm trinn og de har jo fungert i over 50 år =) 4: Jeg har tegnet min i profil med Autocad Så hvis noen vet om limtre i ca 35mm tykkelse billig i Sør-Norge, ville det vært fint med tips. Kapping av plater på langs er ikke noe problem, dvs delbare bredder med 270mm + litt rom for bladet går bra. Lykke til med trappen. PS På www.thewoodworkingchannel.com ligger 2 episoder om trappebygging under programmet "The Router Workshop" MVH TRMastermacaroni skrev:Hei! Jeg er i ferd med å sage opp et hull til vår påbygging. Der skal det bli en innendørstrapp. For dere som vet hvordan man bygger en innendørstrapp har jeg noen spørsmål. Bakgrunn: Vi vil ha en furutrapp. Den vil være en rett trapp. Total mulig lengde er 3200 mm (horisontalt mål). Høyde fra underetasjens gulv til overetasjens gulv er 2700 mm. Altså en noe bratt trapp antar jeg. Bredden er 950 mm. 1) Hvilket treverk skal man ha på vange og trinn? (Dimensjon, konstruksjonsvirke, osv) 2) Hvilke standardmål bør man ikke gå under eller over for trinnbredde, trinnhøyde? 3) Hvor tykke skal trinnene være? (45mm) 4) Hvordan beregner man nøyaktig hvor trinnene skal være? Takk for gode råd og svar på noen eller alle spørsmålene.
Klikk her for å svare