Holder på å konvertere fra elektrisk oppvarming til vannbåren varme hvor varmekilden bl.a. er en vannmantlet peisovn. Det ble en slik her: http://mygind.se/product.asp?product=2317

Jeg planlegger å plassere den på et fundament av større lecablokker og teglstein, reise sider av 75 mm leca og dekke med en støpt armert plate. På platen festes eventuelt ytterligere teglstein og den har hull for skorstein. Bakover gis støtte mot veggen som skal gjøres brannsikker, foreløpig med leca også der. Jeg trenger en åpning langt bak på siden for å komme til rørkoblinger og også hull for ventilasjon. Platen kommer til ovenfra ca 110 cm fra fundamentet. En tverrligger kan plasseres ca 95 cm opp på forsiden (se hvordan peisen ser ut så forstår du).

Spørsmålet er, kan jeg løse dette med disse tynne lecablokkene? Årsaken til at jeg vil ha nettopp leca er at jeg vil ha varmetregheten og grunnen til at jeg vil bruke de tynne blokkene er plassmangel. Ellers er jo et alternativ å kle med brannsikker plate og flislegge. Jeg har lett på forumet, spurt peisprodusenten og også bl.a. Webers hjemmeside men ikke fått noe bra å gå etter. Jeg har kontroll på brannklassifisering, sikkerhetsavstander og at jeg må forsterke gulvet. Har vurderinger på løsninger: frese ut for vertikal armering, stålregler, tegl i stedet men er så klart ute etter råd! :)

Jeg har ikke noen belegg for det jeg nå skriver men, er ikke leca glock vel porøse for å være noen bra varmelagrer man bruker jo disse gjerne for å få en isolerende effekt. Jeg skulle velge noe mer homogent materiale.

Jeg er helt enig med deg! Leca er isolerende og mindre varmelagrende enn tegl, stein, etc. Fordi det er en vannmantel vil jeg ha en isolerende effekt, men også en viss varmelagring. Perfekte mellomveien er leca, kom jeg fram til. Jeg kunne selvfølgelig bruke branngips eller noe sånt, men det "føles" ikke riktig, jeg vil ha noe steinlignende... :o

Sikter på å få til noe som "Snabelost" har beskrevet her http://www.byggahus.se/forum/biobransle/157923-vattenmantlad-insats-och-tank.html, men jeg har ikke i det hele tatt den plassen på grunn av skorsteinens plassering (kan forskyve 2 dm mot mønet), og fordi den nye innsatsen er et monster i forhold til hva vi har i dag. Da kan jeg ikke slå til med 19 cm bred leca.

Vår vannmantlede peis er murt med leca lettbetong (ser i alle fall ut som lettbetong)
Resten av huset er murt i leka.
Jeg håper det var en grunn til at de gjorde det sånn.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.