Vi er i full gang med å renovere trappen vår, inkludert å sette inn trappebelysning i veggen. Ved testing har snekkerne skrudd opp MDF-plater siden vi vil bygge inn trinnene. Vi skal male trappen hvit og trinnene lysegrå.

I overkant har det blitt etterlatt en glippe på ca 3-4 mm. På sidene er det på enkelte trinn en minimal glippe og andre steder ingen glippe. Ved testing knirker trappen litt.

1) Hvordan pleier man å gjøre på sidene av platen som lukker trappetrinnet? Man vil jo ikke ha en stygg glippe, og å fuge blir ikke bra siden den delen beveger seg når man går på trinnene. Tenker jeg feil?

2) Bør man bruke noen form for Loctite/gjengelås slik at skruene ikke skrur seg ut over tid?

3) Er det nok at MDF-bitene kun er festet med skruer i underkant?

Kom gjerne med tips før det er for sent :-) Takk på forhånd!

Trappen forfra
Trappen under renovering med tretrinn og MDF-paneler, små glipper mellom panelene, uhvittede vegger og håndverkutstyr i bakgrunnen.

Trappen bakfra (ikke sparklet skruer mm)
MDF-paneler festet på en trappekonstruksjon, ujavne åpningsgliper mellom panelene og trappetrinnene, som del av en pågående trappoppussing.

En viss glippe (men ganske liten)
MDF-plate skrudd til treverk i trapp, med en synlig åpning i hjørnet mellom materialene. Schrauben, små markeringer, og ubehandlet tre er synlig.

For liten glippe? (mdf mot tre som beveger seg når man går på trinnet)
MDF-plate festet på en trapp med liten glippe til treverket, synlig skrue og blyantmerker på platen.

Glippe over MDF-en
Trappetrinn med MDF-plate, viser liten glippe mellom trinn og treverk som diskutert i innlegg om trappoppussing.

Jeg har lært i en annen tråd fra noen (Findus?) som er betydelig bedre snekker enn meg at fagtermen er å "bombe", dvs. å gjøre hele opptrinnet litt konvekst slik at det bare berører det overliggende trinnet på midten. Da vil det ikke knirke.

For å virkelig få stum kontakt mellom trinn og opptrinn kan man presse opp trinnet mens opptrinnet skrulimes til underliggende trinn.

Til en furutrappe ville jeg personlig valgt limtreplater i stedet for MDF for å få et mer homogent materiale.

• Liker
Jimmy1974
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.