Vi er i full gang med å renovere trappen vår, inkludert å sette inn trappebelysning i veggen. Ved testing har snekkerne skrudd opp MDF-plater siden vi vil bygge inn trinnene. Vi skal male trappen hvit og trinnene lysegrå.
I overkant har det blitt etterlatt en glippe på ca 3-4 mm. På sidene er det på enkelte trinn en minimal glippe og andre steder ingen glippe. Ved testing knirker trappen litt.
1) Hvordan pleier man å gjøre på sidene av platen som lukker trappetrinnet? Man vil jo ikke ha en stygg glippe, og å fuge blir ikke bra siden den delen beveger seg når man går på trinnene. Tenker jeg feil?
2) Bør man bruke noen form for Loctite/gjengelås slik at skruene ikke skrur seg ut over tid?
3) Er det nok at MDF-bitene kun er festet med skruer i underkant?
Kom gjerne med tips før det er for sent Takk på forhånd!
Trappen forfra
Trappen bakfra (ikke sparklet skruer mm)
En viss glippe (men ganske liten)
For liten glippe? (mdf mot tre som beveger seg når man går på trinnet)
Jeg har lært i en annen tråd fra noen (Findus?) som er betydelig bedre snekker enn meg at fagtermen er å "bombe", dvs. å gjøre hele opptrinnet litt konvekst slik at det bare berører det overliggende trinnet på midten. Da vil det ikke knirke.
For å virkelig få stum kontakt mellom trinn og opptrinn kan man presse opp trinnet mens opptrinnet skrulimes til underliggende trinn.
Til en furutrappe ville jeg personlig valgt limtreplater i stedet for MDF for å få et mer homogent materiale.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.