Hei,

Har bygget inn alle gamle tradisjonelle friskluftventiler i alle rom på et 1920-talls hus og satt inn nye 3-lags vinduer med friskluftventiler i seg.

Er dette feil gjort av meg.. burde jeg ta frem alle igjen?!

Hvem kontakter man for å måle luft osv

Hullene og gitterene er jo fortsatt på fasaden ute så muligheten finnes jo..
 
Ja, du må ha ventilasjon i rommene. Spesielt når du har satt inn nye tette vinduer.
 
R RiKr skrev:
Ja du må ha ventilasjon i rommene. Fremfor alt siden du har satt inn nye tette vinduer.
Ja men som jeg skriver, har jo satt inn 3-lags vinduer med spalteventiler.. disse kanskje ikke er nok?
 
Har du spalteventiler bør det være ok, men avhenger av hvordan systemet ser ut ellers.
Finnes det avtrekksvifter i huset?
 
Jeg synes ikke det høres ut som at du har gjort noe direkte feil. Har man satt inn nye 3-lagsvinduer med spalteventiler så kan det absolutt være nok, forutsatt at resten av ventilasjonen i huset fungerer.

I eldre hus, spesielt fra 20-tallet, var jo ventilasjonen ofte naturlig via utette vinduer og skorstein, så når man setter inn tette vinduer endrer balansen seg litt.

Det viktigste er egentlig at det er bra avtrekk i kjøkken og bad. Fungerer den biten pleier spalteventiler å fungere helt greit!
 
R RiKr skrev:
Har du spaltventiler bør det være ok, men avhengig av hvordan systemet ser ut ellers.
Finnes det avtrekksvifter i huset?
Ja, det finnes i 2 bad og på kjøkkenet... men de går jo ikke hele tiden.
 
K Karl Bengtsson1 skrev:
Jeg synes ikke det høres ut som om du har gjort noe direkte feil. Har man satt inn nye 3-lagsvinduer med spalteventiler så kan det absolutt være tilstrekkelig, forutsatt at resten av ventilasjonen i huset fungerer.

I eldre hus, spesielt 20-tallet, var jo ventilasjonen ofte naturlig trekk via utette vinduer og skorstein, så når man setter inn tette vinduer endres balansen litt.

Det viktigste er egentlig at det finnes bra avtrekk på kjøkken og bad. Fungerer den delen pleier spalteventiler å fungere helt greit!
Går det an å måle på noen måte om man har god sirkulasjon i huset?
 
Nå er jo ikke dette svar på spørsmålet ditt, men... Jeg satte inn pax-vifter i dusj og bad som alltid går på lav hastighet, og starter når det blir fuktig eller noen er i rommet. På kjøkkenet satte jeg en kjøkkenvifte som alltid går på lav hastighet. Så har jeg noen spalteventiler og et par vanlige friskluftsventiler. Fikk et helt annet klima i huset, veldig friskt og ingen større påvirkning på strømregningen.

Så hvis du har radiatorer under vinduene er jo tilluft der å foretrekke.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.