Hei. Ny på forumet men har lest en del de siste ukene.

Nå til spørsmålet: hvorfor bygger ingen med sandwich element på liggende, altså plåt-pir isolering-plåt element. Med metall stamme f.eks. 100x100mm bjelker, med f.eks. 4m mellomrom etter langvegger stående på innsiden i huset og en bjelke oppå dem som takstolene ligger på.

Deretter bord på stående på innsiden som skrus med plåt skruer og gips på bordene. Utsiden likt med tre fasade f.eks.

Fordelene er
#smalere yttervegger, (140mm isolering skulle det holde med)

#ingen kuldebroer

#intet tre som mugner inni veggen.

#Skulle få huset raskt vindtett og isolert (hver element er litt over 1m høyt)

#elementene er lette og man får dem i valgfri lengder (min.2m) så ved vinduene skjærer man ut litt på nedre og øvre elementet.

#kvm prisen er jeg ikke sikker på men burde være ca 500kr/kvm

I min verden er det kun fordeler bortsett fra metallstammen som kan ta litt i øynene men går jo å bygge inn til en viss grad, spesielt øvre delen når huset får ca 3,3-3,6m inner høyde avhengig av element produsent.

Hva tror dere andre?

Sist redigert:
  • Liker
Cuzzoss
  • Laddar…
Så vil jeg også bygge. Men de fleste vil bo i et hus som ser ut som et tradisjonelt hus.

Du tror ikke det kommer an på kostnaden for stommen? Hadde det totalt vært billigere så hadde man sikkert bygget sånn.

Flerbolighus bygges nesten bare på lignende måte i dag, men de må ofte ha en betong/stål stamme for å tåle antall etasjer.

Tror ikke det skiller noe særlig i tid. Jeg selv ville nok heller sveise litt enn å spikre sammen planke biter, isolere, stifte plast osv. det blir jo isolert og vær tett på en gang. Visse av bjelkene ville jeg få til skrot pris. Hva tror dere om selve byggemåten da? Blir jo i prinsipp en mini hall.

Nå kommer hoveddelen av husene som bygges i Sverige ikke som plickepin men som moduler, det gjelder også villaer og fritidshus. De har vel oftest bare en svill, vegger og deretter takstoler? For disse blir det klart dyrere og mer komplisert å legge til en stålstamme.

For flerbolighus bygger man mest med Betong, Kingspan, Alucubond og andre, og veggelementer typ vanlige vegger.

For ditt eget lille prosjekt ser jeg ingen hindringer. Har du bare ordentlige tegninger og konstruksjonsgrunnlag, så bør det ikke være noen problem å få bygge slik.

F funderarn skrev:
Hei. Ny på forumet men har lest en del de siste ukene.

Nå til spørsmålet: hvorfor bygger ingen med sandwich elementer liggende, altså plate-pir isolasjon-plate elementer. Med metall stamme f.eks. 100x100mm bjelker, med f.eks. 4m mellomrom langs langveggene stående på innsiden i huset og en bjelke oppå dem som takstolene ligger på.

Deretter planker stående på innsiden som skrus med plateskruer og gips på plankene. Utsiden likt med trefasade f.eks.

Fordelene er
#smalere yttervegger, (140mm isolasjon skulle holde)

#ingen kuldebroer

#intet tre som mugner inne i veggen.

#Ville få huset raskt vindtett og isolert (hvert element er litt over 1m høyt)

#elementene er lette og man får dem i ønsket lengde (min.2m) så ved vinduene kapper man ut litt på nedre og øvre elementet.

#kvm prisen er jeg ikke sikker på men burde være ca 500kr/kvm

I min verden er det kun fordeler bortsett fra metallstammen som kan være litt sjenerende, men kan jo bygges inn til en viss grad, spesielt øvre delen når huset får ca 3,3-3,6m innvendig høyde avhengig av elementprodusent.

Hva tror dere andre?
Hvordan gikk det?? Også vurderer litt på samme måte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.