Tyresö
Akkurat derfor er det så bra med betongfylte isoporblokker - man kan bygge og støpe selv til en veldig prisgunstig kostnad - innendørsklimaet er helt overlegent, kjølig om sommeren og varmt om vinteren + at huset er knyst stille og fuktskadesikkert.

Brannproblematikken med plastisolasjon er ikke bare at det dannes gasser, det skjer som sagt ved all brann. Det er at brannspredningen kommer til å gå utrolig fort da det frigjøres mye energi på kort tid.
Visst, svimer man av fra røyken fra sofaen så er det kanskje kjørt uansett. Men det finnes jo ytterligere et par parametere. Røykdykkere vil for eksempel neppe ha noen mulighet til å gå inn i et hus og redde bevisstløse personer om plastisolasjonen brenner.

Sammenlign et bål med tre og en oljebrann. Det finnes en grunn til at man bruker tennvæske ved grillen i stedet for et par planker.

Tyresö skrev:
Akkurat derfor er det så bra med betongfylte isoporblokker - man kan bygge og støpe selv til en veldig rimelig kostnad - inneklimaet er helt overlegent, kjølig om sommeren og varmt om vinteren + at huset er helt stille og fuktskadesikkert.
Og hvordan monterer man el, vvs i Dorocell?
Hvordan henger man opp ting i den?

Tyresö
Det er jo isopor også på innsiden av isoporblokkene - det er enkelt å frese ut spor og montere inn all el.
Vvsrør kan man gjøre likt - om det nå er lovlig å legge vvsrør inne i en vegg - det vet vvs-gutta.
På innsiden setter man ferdige metallister på blokkene, med lange "spikre", som går inn i blokken og støpes fast i betongen - det finnes litt forskjellige varianter av den løsningen, avhengig av merke.

Så er det bare å montere opp OSB-plater og gips. Hvis man ikke har 8 tomler på hver hånd, så klarer man det - jeg har hatt veldig mange privatkunder - med både 2 og 3 tomler på hver hånd, som har bygd og støpt hele huset sitt med disse blokkene - og dessuten kappsaget blokkene til full høyde helt opp til takmønet. Det er som jeg pleier å si: "Kan man bygge Lego - da kan man også bygge sitt hus, garasje og svømmebasseng med isoporblokker". Det er litt flere trinn enn Lego, men det er definitivt ikke vanskelig.

Frigolit på innsiden? Hvorfor skulle man ødelegge muligheten for å ha fuktfrie hus med OSB og gips? Da er det bedre å pusse på innsiden?

Ellers mister man ideen med uorganisk materiale i konstruksjonen. Da synes jeg isoleca er bedre teknisk sett. Puss på begge sider, stein+pusse, samt enkelt å feste ting i.

Snart skal vi kunne blåse opp nye hus. Som ballonger.

Det er bare en følelse jeg har.

Tyresö
Selvfølgelig er det valgfritt å ha puss på innsiden - det er bare at den overflaten ikke er så vanlig innendørs - men det velger man jo selv. De betongfylte isoporblokkene er jo bare en stabil og ferdigisolert veggstamme til huset, som så skal overflatebehandles på både inn- og utside - akkurat som isoleca.

Tenkte å vekke denne tråden til liv igjen og gå tilbake til originalspørsmålet fra trådstarter om det er greit....

Er det noen her som har gjort en prisjämförelse mellom Besta / Sandolitt-KUB / Dorocell Thermovägg / Leca etc.
Det finnes en tidligere tråd hvor man jämfør priser per kvadratmeter vegg, men det hadde vært gøy å få tak på totaløkonomien inkludert arbeidsinnsats, fremtidige energibesparelser etc...

Selv vurderer jeg et par ulike alternativer:

* Å mure opp en delvis underetasje og deretter smelle på enten et prefabhus eller et byggesett oppå den.
* Men kanskje det er klokere å mure opp hele greia i noe av isoporsystemene og deretter kle overdelen med panel, samt pusse underdelen....
* Eller så murer man underdelen i Leca og bygger plassbygd oppå.
* Bygge forskalling og støpe hele kjelleren for å slå opp prefab oppå det er også et alternativ
* Besta har jeg ikke helt fått taket på enda, men erfaringer mottas med takk....

Antar at mange flere har tidligere erfaringer med lignende vurderinger... Hva sier panelet?

KalleByggare skrev:
Jeg har bygget et egen-designet hus med Foam System og Leveransen var virkelig dårlig, nå er vi på vei inn i Tingretten med huskjøpet.q(;^;)p
Hei igjen alle byggere, vi har nå blitt lovet erstatning for de ekstra kostnadene vi har hatt. Alt ser ut til å løse seg og vi blir fornøyde med dette, nå kan vi anbefale Foam System, huset blir virkelig bra. d^_^b

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.