22.228 lest ·
38 svar
22k lest
38 svar
Bygge hus i Besta, Dorocell, Foamsystem, Isoleca eller annet?
Jeg har bygget et egen-designet hus med Foam System og leveransen var virkelig dårlig, nå er vi på vei inn i Tingretten med husaffæren.q(;^
p
Jeg har stor erfaring med Dorocellstammer! Huset på bildet på Dorocells hjemmeside er helt sikkert arkitekttegnet av Ross Arkitektur (kjenner igjen stilen) og jeg har pumpet betong i veldig mange av hans hus rundt Mälaren. Foruten at jeg forguder Pål Ross' følelse for arkitektoniske former, så ville jeg ikke bruke noe annet materiale enn dorocells isoporblokker fordi de er de mest holdbare - foruten de Norske Bewi-blokkene - når man pumper betong i dem. Bewi-blokkene er umotivert dyre. Det finnes omtrent 15-18 forskjellige fabrikater isoporblokker som jeg har pumpet betong i, og den vanligste fabrikatet er Dorocell. Den skjøreste er Palikka og de blokkene har dessuten ingen "tenner" i slissene (til forskjell fra alle andre fabrikater), noe som fører til at hvis man ikke har stagget opp veggen skikkelig, så begynner de blokkene å gli langs med (fører til en skeiv vegg), når man pumper betong i dem. Man kan dessuten ikke pumpe betong i dem full vegghøyde, men man må dele opp betongpumpingen i 2 ganger/dag og full høyde for at de ikke skal gli fra hverandre (skeiv vegg) eller sprekke på grunn av betongtrykket. Jeg har selv snakket med Birger (Palikkas grunnlegger og daglig leder) om problemet, men han skylder på betongen og støpehastigheten selv om man må ha et synk på 200-220 på betongen for å ikke risikere luftlommer i blokkene. Og hvis man skal følge Birgers anbefalte støpehastighet.......ingen vil betale 8 ekstra timer med betongpumping for å vente på at betongen skal rekke å "sette seg" i bunnblokkene.
Hadde jeg ikke bodd i et så her svært velholdt trestammehus med torpargrunn, så ville jeg sette en gravemaskinskuffe i taket og rett ned i en container og støpe en betongplate med vannbåren gulvvarme og vegger med Dorocell-blokk. Jeg vet ikke så mye om de andre byggteknikkene, men Dorocell-blokk har jeg bare positivt å uttale meg om, også når det gjelder oppvarmingsøkonomien og spesielt varmetreghetsloven som betongen skaper. En viktig ting er også stillheten i huset (gjelder mest småbarnsforeldre), du kan hoppe i det ene rommet og likevel sove godt i rommet ved siden av.
Mitt råd er: Bruk Dorocell-blokkene.
Hadde jeg ikke bodd i et så her svært velholdt trestammehus med torpargrunn, så ville jeg sette en gravemaskinskuffe i taket og rett ned i en container og støpe en betongplate med vannbåren gulvvarme og vegger med Dorocell-blokk. Jeg vet ikke så mye om de andre byggteknikkene, men Dorocell-blokk har jeg bare positivt å uttale meg om, også når det gjelder oppvarmingsøkonomien og spesielt varmetreghetsloven som betongen skaper. En viktig ting er også stillheten i huset (gjelder mest småbarnsforeldre), du kan hoppe i det ene rommet og likevel sove godt i rommet ved siden av.
Mitt råd er: Bruk Dorocell-blokkene.
Lita på min erfaring, jeg har et frittstående betongpumpefirma som leverer og pumper betong i Stockholm. Jeg ville vært veldig lite omtenksom om jeg anbefalte Dorocellblokk, om det bare var Ullared-kvalitet! Ber om unnskyldning om jeg virker barsk i tonen, men det jeg vil fremføre er at om du skal bygge nytt hus på en betongplate...betal fryktelig mye og bruk Bewi-blokk! Betal rimelig (finnes billigere) eller rettere sagt: betal prisverdig og bruk Dorocell-blokk. Ber om unnskyldning for tonefallet mitt, men jeg går i gang når jeg etter mer enn 10 års erfaring vet hva jeg snakker om.....ThaSaint skrev:
Majoriteten av alle isoporblokker som det bygges med, brenner ganske bra. Men siden innerveggene kles med gipsplater, blir de brannsikret og godkjent. Synes hele diskusjonen om hvor brannfarlige isoporblokkene er, har blitt så overdrevet - det finnes jo 100 andre, helt usikrede gjenstander i huset, som er minst like brannfarlige - som ikke beskyttes av gipsplater.
Det finnes mye som kan brenne innendørs, men det er en fordel om isolasjonen i veggen ikke smelter og tar fyr (og raskt sprer seg til resten av huset) hvis det begynner å brenne i sofaen.Tyresö skrev:Majoriteten av alle isoporblokker som det bygges med, brenner ganske bra. Men siden innervæggene kles med gipsplater, så blir de brannsikret og godkjent. Synes hele diskusjonen om hvor brannfarlige isoporblokkene er, har blitt så overdrevet - det finnes jo 100 andre, helt uskyddede gjenstander i huset, som er minst like brannfarlige - som ikke beskyttes av gipsplater.
Gipsplater beskytter mot brann, men de hjelper ikke når koblingsboksene smelter og etterlater hull rett igjennom.
Det stiller også store krav til utførelsen ved skjøter og tilkoblinger av alle slag. Rundt vinduer og opp mot loftet er det ikke uvanlig at celloplasten etterlates ubeskyttet.
Jeg har også pumpet betong i helt ubrennbare isoporblokker, en kunde sa til meg at han gladelig ville betale meg dobbel takst hvis jeg fikk fyr på en bit av en isoporblokk. Selvfølgelig hentet jeg min oscillerende gassbrenner (= 2200 +grader!). Det endte med at kunden lo av mine maniske forsøk på å få isoporen til å ta fyr. Jeg husker ikke hva det var for isoporfabrikat - men brenner den ikke av den gassflammen - da brenner den ikke i det hele tatt.
Så det finnes absolutt ikke-brennbare isoporblokker - kan innrømme at jeg ble overrasket - jeg trodde jo at jeg skulle overraske kunden med min super-brenner...
Så det finnes absolutt ikke-brennbare isoporblokker - kan innrømme at jeg ble overrasket - jeg trodde jo at jeg skulle overraske kunden med min super-brenner...
Prinsippet rundt en ablativ termisk skjold er ikke at den er ubrennbar. Isolasjonsevnen er derimot meget viktig. Kineserne har brukt tre til skjold for gjeninntreden til jorden. Atmosfæren her inneholder som kjent også oksygen.
Men hva har du for forslag til bruksområde? Til saken hører at Frigoliten riktignok ikke brant eller ga fra seg røyk - derimot så krympet Frigoliten, så om et slikt hus begynner å brenne, så må man uansett bytte ut Frigoliten. Men som en brannsikker stamme, så er den like brennbar som betong = ikke i det hele tatt.
"Krympingen" er på grunn av at materialet smelter. Samme sak om du fyrer på vanlig eps. Neste steg er at det smeltede materialet begynner å fordampe/forkulles og deretter brenne. Frigolit er i prinsippet luftig olje i fast form. Ingen tilsetninger eller markedsføring endrer på dette.
Bruksområde for ubrennbar frigolit? Tja, istedenfor keramikk i vedpanner? Isolasjon av eksossystem? Eller hvorfor ikke en sveisetang?
Når du er ferdig med å teste de ideene så kan du lage en brannslukker med diesel. Som du sikkert vet så kan man jo slukke en fakkel hvis man dypper den i en dieseltønne, så det må være en ubrennbar væske.
Bruksområde for ubrennbar frigolit? Tja, istedenfor keramikk i vedpanner? Isolasjon av eksossystem? Eller hvorfor ikke en sveisetang?
Når du er ferdig med å teste de ideene så kan du lage en brannslukker med diesel. Som du sikkert vet så kan man jo slukke en fakkel hvis man dypper den i en dieseltønne, så det må være en ubrennbar væske.
Sist redigert:
Du har nok rett i at frigoliten begynner å brenne før eller senere, men hvis den er i en betongstamme, så har man god tid til å komme seg ut av bygningen. Jeg vurderer å bygge en vedfyrt badstue med den byggteknikken - isolert betongplate og betongfylte frigolitvegger... Jeg er jo i betongbransjen, så den byggteknikken blir billigere for meg enn å bygge en trestamme.
Om det begynner å brenne og jeg ikke rekker ut: tror dere jeg bryr meg om det er røyken eller ilden som dreper meg? Det spiller ingen rolle om huset er bygget i stein/ taket+møbler brenner, tre / som brenner, isopor, PUR brenner + gass.........
Det blir viktigere med klimaet innendørs samt prisen det koster.
Det blir viktigere med klimaet innendørs samt prisen det koster.