Hei på dere

Jeg skal bygge et hus. Jeg skal gjøre det meste av arbeidet selv. Jeg har stor erfaring med hus og bygging. Dette blir mitt femte hus.

Jeg skulle bare gjerne høre litt meninger om materialer og priser.

Jeg har tanker om å bygge huset med noen av følgende løsninger/materialer:
Besta http://www.besta.se/
Dorocell http://www.dorocell.se
Foamsystem http://www.foamsystem.se/
Isoleca-blokk
Lettbetong-blokk
annet alternativ (tips gjerne)

Hva sier dere om de forskjellige alternativene?
Fordeler/Ulemper
Noen som har erfaring med å bygge et nytt hus i noen av dem?
Pris, hvilket er det mest prisgunstige alternativet?
osv.

Veldig takknemlig for masser av meninger, tips og ideer.

Hilsener
Jesper

Har du kikket på Sundolitt kub?
Som LEGO-klosser som du fyller med betong når veggene er armerte og klare.
www.sundolitt.se
Vi holder på med et hus i dette materialet og er fornøyde.
mvh Lotta

Hei Jesper,

Jeg er inne på samme linje som du med DoroTherm og Besta Block. Har selv lett lenge etter fornuftige materialer. Vi skal bygge vårt 3. hus og gjør da et passivhus.

Hvordan har det gått med deg, begynt ennå eller?

Mvh
Cynkan

Har bygget med Besta og det var kjempebra. Lett og smidig, veier ingenting så man blir ikke utslitt. En stamme kan man reise på en dag om man er et par stykker.

hydromatics skrev:
Har bygget med Besta og det var hvordan bra som helst. Lett og smidig, veier ingenting så man sliter ikke ut seg. En stamme reiser man på en dag om man er et par stykker.
Hva betalte du per/m2 vegg?

Mikael_L
Jesper_Valfridsson skrev:
Jeg har vurderinger om å bygge huset med noen av følgende løsninger/materialer:
Besta [lenke]
Dorocell [lenke]
Foamsystem [lenke]
Isoleca-blokk
Lettbetong-blokk
annet alternativ (gi gjerne tips)
Du har en ganske god spredning på mulige materialer... ;)

En venn av meg bygde med besta for 3-5 år siden (tiden avhenger av om man mener byggestart eller slutt :o), han virker bare å være fornøyd hele veien.
Han har dog ikke bygget noe annet hus, så referanseobjekt mangler jo.

Hans oppvarmingskostnader er overraskende lave, jeg lurer f.eks. på om han virkelig bytter luften i huset 12 ganger/døgn.

Han reglade på med ytterligere 95mm + 95mm isolasjon på innsiden, som installasjonssjikt og ekstra isolasjon.

Han + noen venner reiste hele husets 1. etasje på 1-2 dager, neste dag var gavlspissene klare, så limtrebjelke i mønet og takåser, deretter rupanel.
Jeg har ikke helt 100% oversikt, men det var værbestandig på mindre enn 2 uker iaf. Alt gjort av amatører... :), dvs ingen tidligere bygget-erfaring.

Jeg kan forhøre meg om du har noen spesielle vurderinger.

Hei Jesper,

Det høres ut som kompisen valgte riktig med å isolere innsiden med 2x95mm. Ventilasjonen er som du sier veldig viktig, og enda viktigere er det å ta vare på den varmen som finnes i huset og ikke bare sende den ut til kråkene.

Det som føles interessant nå med Besta-blokkene er å få høre litt fra folk som kompisen din om de har opplevd noen ulemper sånn noen år etter byggingen. Det tar jo normalt noen år før ting viser seg.

Ting som man "angrer" kan jo være hvordan man har drevet og tettet vinduer, noen sier at man skal bruke fugeskum, andre ikke pga at det inneholder for mye luft og dermed ikke gir noen isolerende funksjon.

Du må gjerne spørre om han "angrer" noe :-) Noe han ville gjort annerledes om han bygde i dag...

Mvh
Cynkan

Hei alle,
jeg er nysgjerrig på flere erfaringer med 'byggblokkshus' fra forskjellige produsenter, del gjerne flere erfaringer :)

//Erik

Hei
samme interesse her også, er veldig nysgjerrig på prisopplysninger for disse husene, spesielt Besta, noen som vet forskjellene i pris mellom deres forskjellige veggtykkelser?

Er det ingen som vet hvor mye kvadratmeterprisen er på Besta-blockene? Gjerne på begge tykkelsene. I alle fall mellom tommel og pekefinger... Er utrolig nysgjerrig på dette da jeg nettopp er ferdig med vårt hus og vurderer å bygge et nytt større hus :-P

Devilmind skrev:
Er det ingen som vet hvor mye kvadratmeterprisen er på Besta-blokkene? Gjerne på begge tykkelsene. I alle fall mellom tommel og pekefinger... Er utrolig nysgjerrig på dette da jeg nettopp er ferdig med huset vårt og vurderer å bygge et nytt større hus :-P
Vanskelig å si Besta leverer hele stombesetninger med takstoler og mellomgulv, og alle hus er forskjellige avhengig av hjørneblokker og vinkler.
Jeg har selv bygget et Bestablokkhus og betalte for 3 år siden ca 1450 kr/m² veggflate (arealet for vinduer og dører medregnet)
I det inngår også K-tegninger for stommen og grunnlegging.

/Patrik

Jeg lurer på om det er stor prisforskjell mellom de forskjellige blokkene fra Besta? Vi vurderer å bygge med passivhusblokken og med ecogrund. Det burde være en bra kombinasjon tenker jeg. Er det noen som vet?

Hvorfor har du valgt bort ISORAST som mulig valg? Dette systemet gir, hva jeg kan forstå, den beste isoleringen. Men hva er deres store ulempe??

Er det noen flere som har tenkt på å bruke besta-blokkene sammen med metallstendere for å så bruke 100mm lettbetong som overflate innvendig? På den måten får man fjernet tre (som potensielt kan mugne) samt skaper litt mer varmetreghet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.