Forutsetninger. Eneboligtomt med stor oppkjørsel der rådyrene kommer hver kveld. De går langs oppkjørselen inn på tomten og spiser alt og drar opp alt fra jord og krukke. Jeg er lei av det.
Planlegger gjerde langs visse deler på tomten, som "sitter i hekken" og ikke synes.
Det er vanskelig å få til grind på oppkjørselen da det ikke går å ha åpningsbar del for sykler og gående på den smale flaten, ca. 4 meter.
Derfor blir det nå gjerde mellom hus og neste bygning som gjør at tomten skjermer for dyrene. Jeg selv trenger å kunne gå gjennom og jeg planlegger derfor en grind. Så rådyrene kommer bare til å komme til det som finnes langs oppkjørselen.
Gjerdet synes ikke da det er grått. Så det kan komme til å se ut som det står en grind bare sånn.
Jeg tenker meg bredden 120 cm ca. 70x70 stolper.
Hvor begynner jeg, støpe fundament og feste stolper først?
Hvordan bygger man en grind hensiktsmessig, fungerer liggende enkle ribber?
Skal stolpeskoen ha sine fester høyre/venstre for at grinden "drar" /henger mer til disse sidene, eller kan det være risiko for at stolpen da isteden begynner å vippe ut og inn?
Hvilken side ville du ha valgt å ha den fine siden mot? Fra hagen eller fra garasjeoppkjørselen?
Skal den gå innover eller utover? Det er en liten skråning ned til hagen og gressplenen.
Jeg ser for meg en ramme, en skråribbe og noen liggende ribber på. Ikke veldig tungt materiale.