98.472 lest ·
37 svar
98k lest
37 svar
Bygge enkel bodelsdør
Man skal IKKE bygge så lave dører!Lexington skrev:
Hadde tenkt å bygge en veldig enkel boddør (ca 1000x1800 mm).
Rammen bygges av 45x45 med et kryss i midten (ifølge bildet).
Utenpå kommer festes liggende fjellpanel.
Mitt spørsmål er, hvordan skal jeg sette krysset for å få best stabilitet?
Ifølge alternativ 1, kortside-kortside,
alternativ 2 langside-langside,
eller alternativ 3 i hjørnet?
Eller kanskje kortside-langside?
[bilde]
Og vil det være nok å feste med lignende hengsler?
[bilde]
Nei jeg sjekket ikke datoen.
Det var ByggaHus som aktiverte tråden ved å reklamere for den.
Jeg ser ikke noe galt i at gamle tråder blir liggende og videreutvikles.
Den som ikke tror på at lave dører er en plage kan jeg gjerne overbevise ved å dunke en regelstump i hodet på dem.
Det var ByggaHus som aktiverte tråden ved å reklamere for den.
Jeg ser ikke noe galt i at gamle tråder blir liggende og videreutvikles.
Den som ikke tror på at lave dører er en plage kan jeg gjerne overbevise ved å dunke en regelstump i hodet på dem.
Jo, det finnes jo uheldige unntak der bygningen er feilkonstruert fra starten og man blir nødt til å ha luker i stedet for ordentlige dører.
Friggebodbestemmelsene er også altfor restriktive når det gjelder takhøyde. Med 3 m blir det vanskelig å samtidig få tilstrekkelig takfall, god dørhøyde (karmytterstørrelse 2,10) og å få opp trekonstruksjonen tilstrekkelig fra bakken (25-30 cm) for at det skal bli en sunn konstruksjon, spesielt med søyler eller torpargrunn. Med plate på bakken og forhøyede grunnmurer går det bedre, i det minste på flat mark. Nei, endre Friggebodernes makshøyde til 3,5 m muligens med opsjon for kommunepolitikere å senke til 3 m i detaljplan hvis det er særlige grunner til det.
Friggebodbestemmelsene er også altfor restriktive når det gjelder takhøyde. Med 3 m blir det vanskelig å samtidig få tilstrekkelig takfall, god dørhøyde (karmytterstørrelse 2,10) og å få opp trekonstruksjonen tilstrekkelig fra bakken (25-30 cm) for at det skal bli en sunn konstruksjon, spesielt med søyler eller torpargrunn. Med plate på bakken og forhøyede grunnmurer går det bedre, i det minste på flat mark. Nei, endre Friggebodernes makshøyde til 3,5 m muligens med opsjon for kommunepolitikere å senke til 3 m i detaljplan hvis det er særlige grunner til det.
Klikk her for å svare
