harry73
Og tyngre. Mine dører veier allerede ganske mye.

Sørg for å få bra innfesting
 
Takk! Jeg tenker videre
 
Lexington Lexington skrev:
Hadde tenkt å bygge en veldig enkel boddør (ca 1000x1800 mm).
Rammen bygges av 45x45 med et kryss i midten (ifølge bildet).
Utenpå kommer festes liggende fjellpanel.

Mitt spørsmål er, hvordan skal jeg sette krysset for å få best stabilitet?
Ifølge alternativ 1, kortside-kortside,
alternativ 2 langside-langside,
eller alternativ 3 i hjørnet?

Eller kanskje kortside-langside?

[bilde]


Og vil det være nok å feste med lignende hengsler?

[bilde]
Man skal IKKE bygge så lave dører!
 
  • Liker
Marias_hus
  • Laddar…
harry73
F FGLIN skrev:
Man skal IKKE bygge så lave dører!
Du er klar over at tråden er fra 2015 og at TS den gang også bygde sin dør? Han virket fornøyd med døra og boden.
 
Nei jeg sjekket ikke datoen.
Det var ByggaHus som aktiverte tråden ved å reklamere for den.
Jeg ser ikke noe galt i at gamle tråder blir liggende og videreutvikles.
Den som ikke tror på at lave dører er en plage kan jeg gjerne overbevise ved å dunke en regelstump i hodet på dem.
 
F FGLIN skrev:
Den som ikke tror på at lave dører er en svøpe kan jeg gjerne overbevise ved å dunke en regelbit i skallen på dem.
Når takhøyden ikke tillater høyere……. hvordan skal man da få inn en fullstor dør?
 
Jo, det finnes jo uheldige unntak der bygningen er feilkonstruert fra starten og man blir nødt til å ha luker i stedet for ordentlige dører.

Friggebodbestemmelsene er også altfor restriktive når det gjelder takhøyde. Med 3 m blir det vanskelig å samtidig få tilstrekkelig takfall, god dørhøyde (karmytterstørrelse 2,10) og å få opp trekonstruksjonen tilstrekkelig fra bakken (25-30 cm) for at det skal bli en sunn konstruksjon, spesielt med søyler eller torpargrunn. Med plate på bakken og forhøyede grunnmurer går det bedre, i det minste på flat mark. Nei, endre Friggebodernes makshøyde til 3,5 m muligens med opsjon for kommunepolitikere å senke til 3 m i detaljplan hvis det er særlige grunner til det.
 
Svart skur stående på grusdekket bak hagebed med grønne planter og nettinggjerde, med en rød bøtte på side.
Tatt nettopp!
 
  • Liker
Joonazz og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.