harry73 skrev:
Mine er 60 cm bred
Men den "innersta" døren må du feste i gulv eller tak? Blir jo litt mer kronglete å ta seg inn da. Åpner man bare en dør blir 50 cm litt smalt (i hvert fall med min kroppsbygning :))
 
harry73
Med 60 får jeg akkurat inn gressklipperen, men jeg åpner gjerne begge uansett. Og er vi ute i hagen, står døren ofte på gløtt likevel.
 
harry73
Man kan også gjøre den asymmetrisk. Den ene døren 65 cm og den andre 35
 
  • Liker
Lexington
  • Laddar…
harry73 skrev:
[bilde]
Hvor lange hengsler har du på dine dører?

Tenkte å feste hengslene på selve rammen og panel utenpå, vil det gå eller vil panelet på døren treffe panelet på boden i åpen stilling?
Blir jo også vanskelig å feste hengslene på selve panelet da det heller.
 
Sist redigert:
harry73
De er 30 cm, ifølge monteringsanvisningene er de for korte (skal være minst halve dørbredden) men jeg syntes det var penere slik
det er ingen problemer å ha panel på hengslene.
på venstre pardører ser du at jeg har dekklist på dørkanten, over spalten. Den sitter fast på døren,, og det er ingen problemer å åpne døren
 
Nei, akkurat lokklekten kommer jo et stykke inn på døren så den er jo ikke i veien, og ellers ligger jo hengslene dine utenpå panelet, men hvis man har all panel utenpå hengslene kommer det ikke ta i hverandre ifølge bildet da når dørene åpnes?

Rød tredør med utenpåliggende hengsler og panel. Sorte piler peker mot hverandre ved dørens midtpunkt.

Kanskje man må gire de delene 45 grader?

Edit:
Tar litt tid å synke inn, men nå skjønner jeg hva du mener, da skal det nok ikke være noe problem :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Ankieya
  • Laddar…
harry73
Jeg har ikke satt dine tettelekter overalt ennå, for da ville lageret være ferdig, men du ser at det er 4 dører totalt?
Dobbeltdørene til venstre har tettelekter over dørsprekken og det fungerer utmerket.
 
  • Liker
Lexington
  • Laddar…
Når polletten falt ned forstod jeg hva du mente :)
 
harry73
Man kan velge hvor man skrur fast festet i dørkarmen. Det blir rotasjonspunktet, og jo lenger det er fra døren desto mindre vil kantene berøre hverandre.

Men ditt problem blir snarere å montere festet på karmen slik at panel på døren ligger i nivå med panel på veggene. For festet skal jo også monteres under panelet, men da blir det vanskelig å henge inn døren.
 
Jeg tenkte at jeg bygger rammen til døren, fester hengslene og henger på døren, så paneler jeg boden og døren. Det burde funke og da blir det i vater!
 
Slik ble det til slutt
Dør:
Liten trestruktur utendørs, delvis bygget, med en grill, trillebår og søppelkasse ved siden av en mørk plankegjerde.

Og kledd:
Svartmåla trepanel vegg mot grønn plen, solfylt dag.
 
  • Liker
Stepside88 og 5 andre
  • Laddar…
Sånn, ja!

Og alt fungerer til tilfredshet?
 
Fungerer strålende :)
Men jeg tok bilder på lang avstand for sikkerhets skyld!
 
  • Liker
Oldboy
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Dobbeltdører? Da blir belastningen mindre
[bilde][bilde]
Jeg stjeler en gammel tråd -flått
Dette ser bra ut. Vi har et gammelt hus på vår tomt 4x4 m og jeg vil lage dobbeltdører så man åpner opp til solen - skal ha det som et slags uterom. Vil ha en ganske stor åpning. Hva tror dere om å gjøre disse 1 m hver? Kan man lage noen form for isolasjon så man kanskje kan ha overnattingsgjester?
 
Det går, men skal dørene være isolerte så blir det helt andre krav. Mye vanskeligere å få til bra dører som ikke slår seg f.eks. Og jo større dører desto vanskeligere rent prinsipielt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.