Hadde tenkt å bygge en veldig enkel boddør (ca 1000x1800 mm).
Rammen bygges av 45x45 med et kryss i midten (i henhold til bildet).
Utenpå vil det festes liggende fjellpanel.

Mitt spørsmål er, hvordan skal jeg sette krysset for å få best stabilitet?
I henhold til alternativ 1, kortside-kortside,
alternativ 2 langside-langside,
eller alternativ 3 i hjørnet?

Eller kanskje kortside-langside?

Tre alternativer for krysstøtte i dør: Alt 1 viser kortside-kortside, Alt 2 langside-langside, Alt 3 i hjørnene, illustrert med rød x-form.

Og vil det være nok å feste med lignende hengsler?

Hengsel med dimensjoner 74x70 mm og fire hull for festeskruer, vist med målingene 21 mm bredde på én side og 70 mm høyde totalt.

• Liker
Annica Spjuth
  • Laddar…
E
Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken du fester mot i hjørnene selv om alternativ 3 er det peneste rent konstruksjonsmessig. Dog så får du en del moment i regelen som du fester hengslene i. Kan være en idé å sjekke at den ikke buler for mye. Se også til å spikre panelet i krysset.

• Liker
Lexington
  • Laddar…
slacker skrev:
Min oppfatning er at den vil slå seg over tid da treet velger å vri på seg. Byggaren postet en superbruksanvisning for en tid tilbake som du enkelt finner her:

[lenke]
Jo takk, det innlegget var suverent!
Dog har jeg allerede virket hjemme og med Byggarens metode blir det ingen enkel boddør lenger :)

ERJ skrev:
Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken du fester i hjørnene selv om alternativ 3 er det peneste rent konstruksjonsmessig. Dog så får du en del moment i regelen som du fester hengslene i. Kan være idé å sjekke at den ikke buer for mye. Se også til å spikre panelet i krysset
Jo, alt 3 blir penest, og mest arbeid. Dessuten synes jo bare konstruksjonen når man er inne i boden og henter en spade eller rake, så det spiller ingen rolle. Men jo mer jeg funderer, burde ikke alternativ 2 bli mest stabilt? Med den løsningen burde jeg nesten kunne flytte ned de korte reglene så jeg kan feste slike hengsler i stedet?
Gångjern i metall, sannsynligvis dør- eller portgangjern med lang planke og flere skruehull, brukt for stabilisering i byggkonstruksjoner.

Typ
Svart rektangulær ramme med rødt kryss i midten, muligens en byggeplan eller konstruksjonsidé for stabilitet i lagringsrom.

så skal det ikke spikres noe i det hele tatt, derimot skrus :) Men bra tips å skru i krysset!

Sist redigert:
Døren kommer til å sitte i dette rommet, ingen som har noen andre meninger om min tanke? :)

Byggramme av treverk for et uteskur med håndverktøy og en trillebår, plassert foran en sort trevegg i hage.

Alle uthusdørers urmor, den med Z på baksiden?

Ikke kompatibel med liggende bord derimot.
Antar tanken er at panelet skal være det samme som veggene. Er det et alternativ å sette den utenpå i etterkant?

Akkurat, men i stedet for Z blir det en N (pluss en ekstra diagonal planke).
Tenkte å bygge rammen til døren først og sette panel på alt etterpå!

Sist redigert:
Om du gjør som innlegg #5, så flytt krysset slik at det havner innenfor "rammen", dvs fra tverrregel til tverrregel. Som du har skissert får du bøyende krefter i de loddrette reglene fra krysstagene. I tillegg må du enten jacke ut halvveis på 4 steder og svekke konstruksjonen eller legge kryssstagene utenpå/innenfor "rammen".

Hadde det vært meg, ville jeg nøyd meg med en diagonalstrever, og da latt den gå fra tverrregel til tverrregel på klassisk manér. Da kan man skjære den litt inn i reglene slik at spiker/skru bare holder den på plass uten å ta opp noen krefter. (Dette er den konstruksjonsmessig mest elegante løsningen, men gjør sannsynligvis ingen forskjell i praksis i dette tilfellet med en så liten og lett dør.)

Takk for svarene!
Får se om det finnes tid til å knote sammen noe i helgen, men har fått litt bra ideer!
Følger nok ditt råd Oldboy!
Et spørsmål bare, hvorfor hadde du bare valgt en diagonal? Bare fordi det ikke spiller noen rolle eller fordi man svekker når man kjører halvt i halvt?

For at et diagonalstag er nok.
(Sparer også materiale og arbeidstid.)

Et diagonalstag gjør at døren fungerer som en hyllekonsoll med de to festepunktene i veggen via hengslene.

• Liker
Lexington
  • Laddar…
harry73
Par­dører? Da blir belastningen mindre
Rød bygning med dobbeltdører og hengsler, stående over en stabel murstein. Grønn plen i forgrunnen og vegetasjon på siden. Åpen rød bod med pardører, viser sykler og diverse hageredskaper inni. Grønt gress foran inngangen.

Par-dører er en god idé, men hver dør blir bare 50 cm da, føles som en dør er nok.

Kanon!
Materialet har jeg allerede, så får se om jeg nøyer meg med én eller drar dit en andre også!
Skal prøve å huske et bilde når alt er klart!

harry73
Mina er 60 cm bred

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.