Hadde tenkt å bygge en veldig enkel boddør (ca 1000x1800 mm).
Rammen bygges av 45x45 med et kryss i midten (i henhold til bildet).
Utenpå vil det festes liggende fjellpanel.
Mitt spørsmål er, hvordan skal jeg sette krysset for å få best stabilitet?
I henhold til alternativ 1, kortside-kortside,
alternativ 2 langside-langside,
eller alternativ 3 i hjørnet?
Eller kanskje kortside-langside?
Og vil det være nok å feste med lignende hengsler?
Min oppfatning er at den vil slå seg over tid når treverket velger å vri på seg. Byggmesteren postet en superb instruksjon for en tid tilbake som du enkelt finner her:
Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken du fester mot i hjørnene selv om alternativ 3 er det peneste rent konstruksjonsmessig. Dog så får du en del moment i regelen som du fester hengslene i. Kan være en idé å sjekke at den ikke buler for mye. Se også til å spikre panelet i krysset.
Min oppfatning er at den vil slå seg over tid da treet velger å vri på seg. Byggaren postet en superbruksanvisning for en tid tilbake som du enkelt finner her:
[lenke]
Jo takk, det innlegget var suverent!
Dog har jeg allerede virket hjemme og med Byggarens metode blir det ingen enkel boddør lenger
Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken du fester i hjørnene selv om alternativ 3 er det peneste rent konstruksjonsmessig. Dog så får du en del moment i regelen som du fester hengslene i. Kan være idé å sjekke at den ikke buer for mye. Se også til å spikre panelet i krysset
Jo, alt 3 blir penest, og mest arbeid. Dessuten synes jo bare konstruksjonen når man er inne i boden og henter en spade eller rake, så det spiller ingen rolle. Men jo mer jeg funderer, burde ikke alternativ 2 bli mest stabilt? Med den løsningen burde jeg nesten kunne flytte ned de korte reglene så jeg kan feste slike hengsler i stedet?
Typ
så skal det ikke spikres noe i det hele tatt, derimot skrus Men bra tips å skru i krysset!
Ikke kompatibel med liggende bord derimot.
Antar tanken er at panelet skal være det samme som veggene. Er det et alternativ å sette den utenpå i etterkant?
Om du gjør som innlegg #5, så flytt krysset slik at det havner innenfor "rammen", dvs fra tverrregel til tverrregel. Som du har skissert får du bøyende krefter i de loddrette reglene fra krysstagene. I tillegg må du enten jacke ut halvveis på 4 steder og svekke konstruksjonen eller legge kryssstagene utenpå/innenfor "rammen".
Hadde det vært meg, ville jeg nøyd meg med en diagonalstrever, og da latt den gå fra tverrregel til tverrregel på klassisk manér. Da kan man skjære den litt inn i reglene slik at spiker/skru bare holder den på plass uten å ta opp noen krefter. (Dette er den konstruksjonsmessig mest elegante løsningen, men gjør sannsynligvis ingen forskjell i praksis i dette tilfellet med en så liten og lett dør.)
Takk for svarene!
Får se om det finnes tid til å knote sammen noe i helgen, men har fått litt bra ideer!
Følger nok ditt råd Oldboy!
Et spørsmål bare, hvorfor hadde du bare valgt en diagonal? Bare fordi det ikke spiller noen rolle eller fordi man svekker når man kjører halvt i halvt?