Hvordan ville dere enklest bygge en slags kurv for å vinsje opp teglstein?
Har en mindre vinsj som tåler opptil 200 kg montert på stillaset.
En pakke teglstein er jo 6 steiner, og jeg tenkte vel ikke ta opp mer enn kanskje 4-5 slike om gangen.
Men jeg vil enklest mulig snekre sammen noe med trelekter og kanskje 4 tau i hvert hjørne opp til vinsjkroken.
Eller tror dere man kan bruke en stor murbøtte - hvor mye tåler en slik?
Har en mindre vinsj som tåler opptil 200 kg montert på stillaset.
En pakke teglstein er jo 6 steiner, og jeg tenkte vel ikke ta opp mer enn kanskje 4-5 slike om gangen.
Men jeg vil enklest mulig snekre sammen noe med trelekter og kanskje 4 tau i hvert hjørne opp til vinsjkroken.
Eller tror dere man kan bruke en stor murbøtte - hvor mye tåler en slik?
Ellers kan man lage en "slede" og dra opp pannene på. Min far gjorde så når han skulle transportere opp gipsplater til andre etasje.
Det blir mer kontrollert og du kan få opp flere panner på ett drag.
2 stk spiler med planker stående på høykant som rampe og så en ramme med fire små hjul der du skrur fast en stabil boks/Balja.
Emil
Det blir mer kontrollert og du kan få opp flere panner på ett drag.
2 stk spiler med planker stående på høykant som rampe og så en ramme med fire små hjul der du skrur fast en stabil boks/Balja.
Emil
Okei, men nå har jeg en vinsj jeg tenker å bruke...
Jeg bygger sammen noe får vi se...jeg har ikke hastverk i det hele tatt egentlig så det er ikke mengden som teller, mer å slippe å dra eller dra opp.
Og igjen jeg leier ikke.
Jeg bygger sammen noe får vi se...jeg har ikke hastverk i det hele tatt egentlig så det er ikke mengden som teller, mer å slippe å dra eller dra opp.
Og igjen jeg leier ikke.
Bygg en solid ram av f.eks 45X45 og bruk hullbånd eller lignende for å låse alle skjøtene. Deretter ville jeg kledd med kryssfiner eller lignende. Bonus hvis du gjør en side åpningsbar.
Som lyktinnfesting ville jeg bruke samme hullbånd igjen og sette disse i et kryss over boksen.
Som lyktinnfesting ville jeg bruke samme hullbånd igjen og sette disse i et kryss over boksen.
Klikk her for å svare