Jeg har et pusset hus fra -52 som jeg vil sette et klassisk skjerm-/entrétak liknende de som sitter på mange små eneboliger fra 50-tallet. Altså et meget lavt skrånende, blikkenslagertak festet i veggen uten synlige støtte eller konsoller, ca en meter bredt og 80-90 dypt. Jeg kunne muligens vurdere en noe mer moderne variant med mer helling (dvs høyere i bakkant) og kortere utstikk siden det blir mindre belastninger når snøen kommer.

Nå er spørsmålet hvordan jeg smartest bygger dette for at det ikke skal bli for tungt og for at det skal være mulig å feste på min vegg som er lettbetong ytterst og muligens betong noen centimeter inn. Jeg vurderer om man kan lage en slags konsoll i metall som man senker inn i pussen bak taket og et stykke over takets bakkant. På veggen over taket skal det uansett trekkes opp en bit av takplaten (som vanlig ved denne typen tak). En snekker foreslo en slags limt og skrudd trebjelke mot veggen.

Så mitt spørsmål er altså både selve konstruksjonen og innfestningen. Noen som vet hvordan originaltakene fra 50-tallet er konstruert og festet?

• Liker
Ingemar O
  • Laddar…
Løste du dette? Veldig interessert, er ni år senere på samme spørsmålet

Havnet i den situasjonen også. Ser gjerne hvordan dere har gjort det.

Tror ikke dere skal vente på Andreas svar, han har ikke vært innlogget siden 2010.

Det ble et ferdigkjøp, tidsmangel før pussing og hvor tungt jeg vurderte det til å bli gjorde beslutningen. Designtaks hipped. Smeltet veldig pent inn i huset. Rammen er latterlig stabil, med sveisede aluminiumprofiler og pent utført blikkenslagerarbeid.

Jeg monterte det selv, men anbefaler en kamerat når det løftes på plass.

I vårt tilfelle med revettering på trestamme fjernet vi pussen helt der taket skal sitte i henhold til murerens ønsker. Så ble en skinne skrudd fast med franske treskruer og på den henges det ferdige taket som veide 25-30 kg tror jeg, noen skruer til så satt det bra og undertaket av stålplater ble montert raskt. Vi tok LED-belysning som tilvalg. Mureren pusset det inn pent når vi gjorde resten av fasaden.

Det sved i gnienheten men jeg hadde ikke gjort på noen annen måte.

• Hvit bygning med et nytt baldakin over inngangsdøren, omgitt av trær og en blå himmel i bakgrunnen.
Sist redigert:
  • Liker
Jonatan Samuelsson
  • Laddar…
Snyggt.
Takk for raskt og utførlig svar. :-) Så deres tak også. Lener mot den løsningen.

OlleOh OlleOh skrev:
Det ble et ferdigkjøp, tidsmangel før pussing og hvor tungt jeg vurderte det bli gjorde beslutningen. Designtaks hipped. Smeltet veldig pent inn i huset. Stammen er latterlig stabil, med sveisede aluminiumprofiler og pent utført platearbeid.

Jeg monterte det selv, men anbefaler en venn når det løftes på plass.

I vårt tilfelle med revettering på trestamme fjernet vi pussen helt der taket skulle sitte i henhold til murerens ønske. Deretter ble en skinne skrudd fast med franske treskruer, og på den henges det ferdige taket som veide 25-30 kg tror jeg, noen skruer til så satt det bra og undertaket av plate monteres raskt. Vi tok LED-belysning som tilvalg. Mureren pusset det inn pent når vi gjorde resten av fasaden.

Det sved i småligheten, men jeg hadde ikke gjort det på noen annen måte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.