H
Hei!

Vår bakside vender mot en 50-vei som er ubehagelig trafikkerte med biler. Huset vårt er også i en skråning, noe som betyr at bilveien er på linje med omtrent brysthøyde og treffer ørene sånn fantastisk koselig. Akkurat nå går det i prinsippet ikke an å sitte på baksiden, når en bil kjører forbi hører man ikke engang sine egne tanker, så kanskje det går 30 sekunder og så kommer neste bil. Det er misere.

Jeg kommer til å bygge støyskjerm på en eller annen måte.

Jeg begynte med å ta inn et tilbud for å få et inntrykk av hva det koster, det er en 13 meter rett strekning som skal bygges, og det ville koste meg 153 000 kr, så nei takk til den.

Neste plan er å spørre om kommunen vil være grei og bygge en for meg, da huset ble bygget, fantes det ikke en større vei der, det er kommunen som har utvidet den og stengt til andre veier så alle som skal hjem til sine hus må bare bruke den veien. Jeg satser nesten lillefingeren min på at de vil fraskrive seg alt ansvar.

Så min mest sannsynlige plan er å bygge en egen støyskjerm fra bunnen av. Jeg tenker på en absorberende støy-skjerm (tett på innsiden, ribber mot veien med absorberende materiale imellom) i stedet for en reflekterende støy-skjerm slik at naboene på andre siden av veien blir lei seg, samt risikoen for at det spretter tilbake.

Nå vil jeg ha så mange tips og råd om hvordan jeg bygger den beste og mest effektive støyskjermen en amatør noensinne har bygget.

Min plan er altså tett skjerm mot huset, en form for fuktsperre, absorberende materiale i form av stein- eller mineralull samt ribber på utsiden. Noe skråtak så regnvannet renner av fint til siden. Planke nedgravd i bakken og festet nederst på støyskjermen.

Er jeg helt på viddene? Har noen andre bygget noe lignende? Har dere bilder? Hvilke materialer er best? Hvilke planker er bra, trykkimpregnert treverk? Hvilket lydabsorberende materiale er best og mest prisgunstig? Andre verdifulle tips og tanker rundt dette? Noen som har gått gjennom en lignende kamp med kommunen om støyskjerm?

Takk på forhånd!
 
Hei!

Jeg står overfor det samme problemet. Lest en beskrivelse på gds.se.
Hvordan løste du det?
 
Claes Sörmland
I grunnen må støyskjermen være helt tett, minste sprekk og lyd kryper gjennom, den må være tung (for å absorbere lengre lydbølger) og den kan inneholde absorberende materiale for ikke bare å reflektere de kortere lydbølgene, men også absorbere dem. Og jo høyere desto bedre, naturligvis.

Siden dette med støyskjerming er en hel vitenskap, ville jeg gått for en kjent konstruksjon. Kan du ikke skaffe en tegning, ville jeg ganske enkelt gått ut og målt en profesjonelt oppført støyskjerm. Det kjedelige er at de som oftest er kostbart oppført i betong og stål. Men de er i alle fall designet for å reflektere og absorbere riktige bølgelengder av lyd fra trafikken.
 
  • Liker
hammarfest
  • Laddar…
Har dere sjekket hvordan kommunen stiller seg til det hele? Kreves jo byggetillatelse med. Deretter finnes det tydelige regler som sier hvor mye lyd som får finnes for nybygg, det gjelder jo ikke det deres men om kommunen har planlagt om trafikken slik at dere nå ligger over godkjente støynivåer er det ikke umulig at de kan bli tvunget til å løse problemet for dere. Som minst gir det dere i alle fall grunn til å kunne kreve byggetillatelse for en avhjulpende konstruksjon.
 
H
Hei! Vi har ikke løst det ennå, men det er planen for i år. Vi ba om en støymåling i fjor, og de kom frem til at lydnivåene er for høye, så vi har rett til erstatning av en eller annen form. Jeg tror dog det er maks 1000 kr per meter. Jeg vet ikke hvordan vi skal få kommunen til å betale for hele kalaset.

Et annet problem vi står overfor er at naboene ved siden av sannsynligvis ikke vil ha råd til å bygge et likt gjerde, vi bor i kjedehus, så da vil lyden komme inn der.
 
H hammarfest skrev:
Hei! Vi har ikke løst det enda, men det er planen for i år. Vi ba om en støymåling i fjor og de kom fram til at lydnivåene er for høye så vi har rett til erstatning av noen form. Jeg tror dog det er maks 1000 kr per meter. Jeg vet ikke hvordan vi skal få kommunen til å betale for hele kalaset.

Et annet problem vi står overfor er at naboene ved siden av sannsynligvis ikke vil ha råd til å bygge et liknende plank, vi bor i kjedehus, så da vil lyden komme inn der.
Jeg forstår, håper dere får kommunen til å hjelpe til.

Hvordan ser det ut for dere? Er det stadig trafikk? Hvordan ble målingen gjort? Føles som det er vanskelig å nå opp til de gjennomsnittlige verdiene over døgnet som de har satt opp...
 
H
R robpo skrev:
Jeg forstår, håper dere får kommunen til å hjelpe til.

Hvordan ser det ut for dere? Er det konstant trafikk? Hvordan ble målingen gjort? Føler som det er vanskelig å nå de gjennomsnittsverdiene over døgnet som de har satt opp...
Jeg telte alle kjøretøy som kjørte forbi en hverdagskveld mellom 17-18, det var 200 kjøretøy hvorav 8 stykker busser. De bråker verst, de har en sånn dyp brummende lyd at det føles som hele huset vibrerer. Så det er en del biler. Bilveien er ca 11 meter fra husveggen på vår bakside.

Usikkert hvordan de målte nøyaktig, jeg så at de hadde lagt ut sånne svarte slanger på bakken, sannsynligvis for å måle antall biler og hastighet.

Så fikk vi en e-post om at det er for høyt og vi har rett til tilskudd. Dog mistenker jeg at tilskuddet ligger på 1000 kr per meter.
 
H hammarfest skrev:
Jeg telte alle kjøretøyene som passerte en hverdagskveld mellom 17-18, det var 200 kjøretøy hvorav 8 stykker busser. De høres verst ut, de har en sånn dyp brumming at det føles som hele huset vibrerer. Så det er en del biler. Bilveien er ca 11 meter fra husveggen på vår bakside.

Uklart hvordan de målte eksakt, jeg så at de hadde lagt ut sånne svarte slanger på bakken, antagelig for å måle antall biler og hastighet.

Så fikk vi en e-post om at det er for høyt og vi har rett til bidrag. Men jeg mistenker at bidraget ligger på 1000 kr per meter.
Interessant. Så de målte antallet biler og ikke støyen? Har de noen riltverdi på antall biler? Vi har noe lignende...
Hvordan motiverte du en sånn måling og hvor henvender man seg. Dessverre er ikke veien vår kommunal så man må kanskje henvende seg til Trafikverket. Vi har også hatt et helt nytt område bygget som bruker veien ved oss, og dessuten holder ikke alle seg til fartsgrensene....
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.