Heisann sveisan,

tenkte å snekre sammen en espalier i vedlagt utførelse?

Noen som har gjort det samme og har tips til fremgangsmåte?

Takk på forhånd. ☺

• Spaljé i treverk festet på en vegg, med grønne blader som vokser gjennom rutenettet.
T
De der har jo ofte en spiker i hvert kryss og selges "sammenbrettet" for å ta mindre plass i håndteringen, så jeg gjetter på at du kan lage dem med kvadrater og så dra den til den vinkelen du vil ha.

Jeg hadde nok tatt en plate av et eller annet slag og satt i et antall spikre/skruer i rader og lagt første lag ribber der. Så legge på neste lag ribber og ha en referansekloss for å få nøyaktig avstand mellom ribbene som spikres på, og dra en spiker gjennom midten av møtet.
Jeg ville antagelig valgt en spiker som går gjennom begge ribbene, men ikke slå gjennom dem ned i platen til å begynne med, og når hele espalieret er ferdig så løfter man hvert møte og slår gjennom spikeren for å fra baksiden (vende hele espalieret) bøye den litt og slå på spissen med hammeren og "vende ned spissen" igjen.
Da vil ikke spikrene trekkes ut igjen.

Er det tenkt at espalieret skal monteres opp og ned hvert år? I så fall er det praktisk med sammenleggbar, ellers spiller det ingen rolle, da er det bare å spikre opp der det skal være i det utførelsen man vil ha.

Om en plate er uhåndterlig så går det også bra å lage et par "katter" (distanseklosser) for å få samme avstand hele tiden. Sag til diagonaler av 45mm regelverk så styres begge retningene opp på samme gang.

Personlig synes jeg ikke det er viktig å få alt med mikrometerpresisjon. Det ser bare dødt og livløst ut, men det bør heller ikke bli altfor skjevt. :) Jeg hadde nok bare begynt med å spikre sammen et kryss av to lekter og deretter vridd dem til et rimelig utførelse/vinkel/størrelse på espalieret var på plass, og deretter spikret på en ribbe til parallelt (øyesyn) med en av de andre osv.

• Liker
oppelainen og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.