Hei, jeg tenkte litt på hvordan jeg kan bygge et par lyktestolper som er høye nok, billige og som man kan felle ved behov/service. Litt flaggstangprinsipp.
Tenk deg at du støper ned to solide U-jern som er 2m lange i en grop på 1.1m. La jernene stikke opp 1m.
Ta deretter to trykkimpregnerte 195x45 lekter som hver er 5,6m lange. Skru dem ordentlig sammen og ta deretter et flattjern på la oss si 5mm tykkelse og skru dette på den smale siden som bildet viser.
Da burde stolpen bli stiv nok i alle retninger?
Så er det bare å sette i en bolt og løfte opp stolpen og feste den på plass med et par-tre bolter til.
Bra eller dårlig?
Tenk deg at du støper ned to solide U-jern som er 2m lange i en grop på 1.1m. La jernene stikke opp 1m.
Ta deretter to trykkimpregnerte 195x45 lekter som hver er 5,6m lange. Skru dem ordentlig sammen og ta deretter et flattjern på la oss si 5mm tykkelse og skru dette på den smale siden som bildet viser.
Da burde stolpen bli stiv nok i alle retninger?
Så er det bare å sette i en bolt og løfte opp stolpen og feste den på plass med et par-tre bolter til.
Bra eller dårlig?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 926 innlegg
Holder nok om du limer lektene...
Edit: og kanskje litt i overkant med 195 brede...
Edit: og kanskje litt i overkant med 195 brede...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Tenk på at den skal kunne reise med moderat kraft, hopp over jernet på stolpen.
Sjekk med nærmeste skrot om de har påkjørte lyktestolper som kan brukes en del av.
Så tror jeg at 5,6 meter er i korteste laget, det risikerer å bli lyse flekker på bakken og mørkt rundt omkring.
Hva slags lyskilde er det tenkt, sjekk spredningsvinkelen.
Protte
Sjekk med nærmeste skrot om de har påkjørte lyktestolper som kan brukes en del av.
Så tror jeg at 5,6 meter er i korteste laget, det risikerer å bli lyse flekker på bakken og mørkt rundt omkring.
Hva slags lyskilde er det tenkt, sjekk spredningsvinkelen.
Protte
Jeg kjører med mastrør https://www.proffsmagasinet.se/el-b...l/televes-mrk-2050-mastror-o50mm-2-m-28111596
feste med to gjennomgående vognbolter i en stolpe. For å felle stolpen skrus den nederste ut, og stolpen kan da felles for vindfulle dager.
Du kan jo selv velge hvor høy stolpen blir, det er bare å legge på flere seksjoner. Jeg kjører med 2 stk på seks meter, noe som er nok for å lyse opp vår (lille) ridebane.
feste med to gjennomgående vognbolter i en stolpe. For å felle stolpen skrus den nederste ut, og stolpen kan da felles for vindfulle dager.
Du kan jo selv velge hvor høy stolpen blir, det er bare å legge på flere seksjoner. Jeg kjører med 2 stk på seks meter, noe som er nok for å lyse opp vår (lille) ridebane.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...g/stralkastare/gardsarmatur-led-002963/#tab02prototypen skrev:
Tenk på at den skal være mulig å reise med moderat kraft, hopp over jernet på stolpen.
Sjekk med nærmeste skraphandler om de har påkjørte lyktestolper som kan reddes en bit.
Så tror jeg at 5,6 meter er i korteste laget, risikerer at det blir lyse flekker på bakken og mørkt rundt.
Hvilken type lyskilde er det tenkt, sjekk opp spredningsvinkelen.
Protte
Omtale:
"Fin spredning av lyskilden"
"...veldig bra spredning på lyset."
"lyssterk, stor spredning på lyset"
"Lyser opp et område på ca 20 m i diameter når den sitter på 5,5 meters høyde"
"Monterte denne på ca 7 meter høyde, dekning fram og bak ca 15-18 meter, sidedekning ca 40 meter"
Kan jeg få se et bilde av konstruksjonen?M marka skrev:Jeg bruker mastrør [lenke]
festet med to gjennomgående vognbolter i en stolpe. For å felle stolpen så skrus den nederste ut og stolpen kan da felles for vindfulle dager.
Du kan jo selv velge hvor høy stolpen blir, det er bare å legge på flere seksjoner. Jeg bruker 2 stykker på seks meter hvilket er nok for å lyse opp vår (lille) ridebane.
Hvordan fester du det i bakken?
Eksakt hvordan feller du den?
Trekker du kabelen i røret? Hvordan kobler du flere lamper uten koblingsboks?
Jeg hadde allerede ganske kraftige trestolper i hjørnene og boret rett og slett hull i både trestolper og mastrør, et hull mot slutten av mastrøret og et nær toppen av stolpen, det er ca. 150 cm mellom hullene. Gjennom hullene sitter vognbolter med hodet på stolpesiden, den øvre innfestingen løsnes litt, og den nedre tas helt ut når stolpen skal felles. Jeg har enklest mulig elektrisk tilkobling som i mitt tilfelle består av https://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-utomhus,-3-vägs-med-5-m-kabel/p/36-7802 men kun fordi jeg tilfeldigvis hadde den hjemme. Jeg har bare en lyskaster i hver mast med stikkontakt, men hvis man ønsker flere, passer det jo bra med en grenuttak for det også. Jeg har kablene utenpå røret festet med noen buntbånd; det går jo an å ha kabelen inne i røret, men da må man også ha tilstrekkelig lengde på den så det fortsatt går an å felle masten. Et alternativ er å stagge opp mastene med vire hvis man vil slippe å felle dem ved kraftigere vind. Jeg har brukt rørklemme for eksosrør fra Biltema for å feste lampene, måtte bore et nytt hull i lampens festebøyle.
Hadde jeg ikke allerede hatt stolper i hjørnene, hadde jeg støpt fast en kraftig stolpe/rør/bjelke og brukt, spiller ikke så stor rolle hva det er så lenge det går an å få en festemekanisme gjennom den.
Hadde jeg ikke allerede hatt stolper i hjørnene, hadde jeg støpt fast en kraftig stolpe/rør/bjelke og brukt, spiller ikke så stor rolle hva det er så lenge det går an å få en festemekanisme gjennom den.
Klikk her for å svare
