Jeg har litt funderinger, til å begynne med bør jeg tilføye at jeg er veldig nybegynner på dette området.

Jeg har en kald lokale som jeg vil bygge en liten isolert del i.

Lokalen har uisolert betongplate.

Tanken er at jeg skal lage en ramme på ca 5x2,5m med 145x45mm bjelker.

Gulvet skal også ha samme bjelker slik at det blir isolasjon mot platen.

Min tanke er at jeg skal ha litt avstandsstykker mot platen slik at det blir luftspalte mellom den kalde betongplaten og gulvbjelkelaget.

Deretter tenker jeg å ha 145mm isolasjon og deretter dobbelt gips på veggene.

På gulvet tenker jeg å legge gulvplate, gulvgips og deretter fliser. Tenker jeg riktig?

Har også en fundering med gipsveggene, jeg tenker å tilpasse høyden slik at jeg kan bruke 2700mm høye gipsskiver uten å måtte kappe høyden noe.

Men jeg funderer på hvordan man skal tenke med spaltet i underkant på gipsskjøtene, siden jeg skal slipe, sveise og ikke vil at noen gnister skal kunne slippe inn, tenker jeg at jeg vil ha gipsen hele veien og deretter legge på gulvplate og fliser

slik at det ikke blir noen avstand, men kan man gjøre det i praksis eller blir det problemer med fukt?

Skisse av byggeprosjekt med detaljer om oppbygning: gulvskive, gulvgips, gipsskivor, klinker og 145x45 reglar. Vises hvordan delene overlapper.

Skal det overlappe hverandre på denne måten eller er jeg ute på viddene?

Man kunne jo ha avstand og deretter sette på en form for ikke-brennbar gulvlist.

Her er en liten skisse av bygget.

3D-skisse av en planlagt isolert struktur i en kald lokal med to rom, viser vegger, gulv og møblering med benker og bord.

Sist redigert:
Hvorfor ikke lage en flissesokkel? Dvs. kappe en flis f.eks 100 mm og sette den mot veggen

Ja det er nok klokt, noe sånnt her kanskje er bedre.

Tverrsnitt av gulvkonstruksjon med doble lag gips, klinker og gulvspon, inkludert 10mm distanse mellom lagene.

Da kan man jo enkelt samle opp væske om man skulle tippe ut noe og det tar seg ikke ned noe sted.

For øvrig så har jeg vært avgårde og innkjøpt materialet til regelverket.

Sist redigert:
Det finnes hjørneprofiler i plåt.
Legg gulvet og sett en plate på veggene.
Sett plåtvinkler i alle hjørner, gulv-vegg, vegg-vegg, vegg-tak
Sett andre gipsen og legg klinker.

Andre gipsen trenger ikke stå på gulvet og risikere å bli fuktig OM det skulle komme vann på gulvet.

Protte

Okei får sjekke på det.

Nå har jeg fått opp alle reglene, men jeg lurer på dør.

Den skal være brannklasse ei30 og jeg trenger en dobbeltdør/port som helst ikke koster så mye.

Brukt funker om noen har en. Ellers tips på prisverdig løsning.

Det fikk bli en vanlig Bauhaus ytterdør. Fasaden har blitt korrugert plater

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.