Tenkte å bygge en benk i treverkstedet.

Jeg er ute etter det billigste materialet, men benken skal være stabil. Ikke noe vaklende. Der går grensen.

Hvilket treslag skal jeg bruke?

Den skal skrus fast i veggen på innsiden og yttersiden stå på ben.

75 cm dyp
3.5m lang
90 cm høy

Hvilken omtrentlig kostnad kan jeg forvente?

Jeg har verktøy men ikke materialer.

45 45 eller 45 70 regler burde rekke veldig langt. Deretter en valgfri benk plate på det. En neve treskruer av litt lengre sort. Typ typ 80 lang.

• Liker
BengtSpikar
  • Laddar…
Gratis kjøkkenskap fra noen som river kjøkkenet og deretter doble mdf oppå. Lim den nederste og skru den øverste nedenfra. Lakk overflaten.
Da får du dessuten oppbevaring på kjøpet.

• Liker
BengtSpikar
  • Laddar…
T
Enklest mulige understell av 2x3 vil ikke koste mye, noen tusenlapper, men så er det spørsmålet om hva du vil ha for plate på det. 75 dyp gjør jo at det ikke fungerer så bra å bare langsage en plywood, så avhengig av om du vil ha tykk plate eller ikke, vil det bli et par-tre plater av valgt materiale.

Det enkleste er vel om du tegner opp omtrent hvordan du har tenkt, og deretter ser hva du trenger av materiale. Så er det bare å sjekke listeprisene hos nærmeste byggevarehus.

Jeg hjalp sønnen og hans kompis i høst med å bygge benk med hyller over i garasjen deres, men der gjorde vi den 60 cm dyp og brukte en OSB+hardboard på, og den gjorde vi 360 cm lang med to hyller over som var 40 cm dype.
Hvis jeg husker riktig, kostet det ca. 2000 kr med bjelker av 45x70 mm, litt 22x95 mm råspont til hyllebærer, OSB+plate og deretter et par esker med skruer.

• Liker
BengtSpikar
  • Laddar…
Sønnen bygde en arbeidsbenk med 2x3 lekter. For å få det stabilt er det viktig å ha ordentlige forstrekninger i hjørnene samt diagonalstivere. Sargen ble bygget av 3x2 med en tykk kryssfinerplate på dette.
Jeg pleier å dekke overflaten med hvitt mjölkpapp som jeg fester med stiftepistol. Jeg bytter til en ny, frisk overflate omtrent to ganger i året.
Mjölkpappen fungerer også som en midlertidig notatblokk.
Bordet står på hjul.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.