(Og hvis dette er feil forumdel, så kan noen gjerne flytte det riktig.
Jeg har ikke spesielt mye erfaring med byggeprosjekter, men et sted må man jo begynne, tenker jeg.
Men det kan kanskje komme noen "dumme" spørsmål her.

I Fjellhytta har vi en gammel tretrapp og en gammel gangbru opp til huset, ca. 15 meter lang.
Dette føles som om det er behov for å byttes ut.

Men hvordan regner jeg for at det skal bli riktig? Hva trenger jeg av materialer? Hvordan lager man best "stammene" under? (Per i dag føles den nåværende konstruksjonen så som så, den har vært ustabil i mange år. Underlaget er av stein / skifer som ser ut som sprengstein (men helt naturlig), så det blir litt ujevnt og det beveger seg litt.

Hva trenger jeg av verktøy? Holder det med en billigere kapp-/gjærsag? Eller trenger man en dykksag?

Jeg mistenker at det gamle materialet er trykkimpregnert = jeg antar at jeg ikke får brenne det? Hvordan blir jeg kvitt det enklest? (Har ikke tilhenger-mulighet der oppe)

Her er noen mål:
Bredde ca. 51,5 cm (5 planker á 9,5 cm + mellomrom da)
Trappen i dag har 4 trinn (ønsker eventuelt å forlenge den nye + definitivt utvide den), ca. 130 cm "lang" på diagonalen (ca. 1 meter i faktisk lengde)
Over trappen er det en plattform, ca. 130 cm lang, neste trinn opp er ca. 4,6 meter, og likeså det neste trinnet opp, så kommer tre separate "trinn": ca. 166 cm, ca. 87 cm, siste, ca. 200 cm (eventuelt ønsker jeg å forlenge denne).

Legger ved noen bilder:
Gammel tretrapp med en ujevn steinbunn og enkel rekkverk i en frodig, skogkledd fjellandskap. Gammel tresti i skogen som leder opp til en hytte, omgitt av trær og vegetasjon. En tresti leder opp til en hyttelignende bygning omgitt av trær og steiner, med grønt landskap og blå himmel i bakgrunnen. Gammel trebro i naturmiljø med grønt omkring, viser flere treplanker lagt over ujevn, steinete bakke. Broen fører til en liten tretrapp. Gammel tretrapp og spång i en skogrik fjellhage, med ujevn terreng rundt. Trappens trestruktur er slitt og ustabil. En skygge vises på plankene. En smal trebro leder gjennom en skogkledd hage, omgitt av trær og grønn vegetasjon, under en solfylt dag.

Som kanskje merkes, trenger jeg en god del innspill her, og vil gjerne ha alt "klart" før man drar opp for å gjøre dette i løpet av en helg. Så man ikke blir stående uten det man trenger osv.

/Jocce

Selv ville jeg fokusert på trappen/e og anlagt sti mellom. Ville ikke tatt for gitt at det er trykkimpregnert, vanlig treverk klarer deg bedre i fjellene.
Kjøpe ferdige vange i riktig lengde og kappe trinnene hjemme. En skarp håndsag er overraskende effektiv.

T topmount skrev:
Selv ville jeg fokusert på trappen(e) og anlagt stig imellom. Ville ikke tatt for gitt at det er trykket, vanlig treverk klarer deg bedre i fjellet.
Kjøpe ferdige vangstykker i riktig lengde og kappe trinnene hjemme. En skarp, skarp håndsag er overraskende effektiv.
Det hadde vært helt rått. Tror dog det krever ganske mye jobb å få til, med både gravemaskin og transport av grus m.m.
Er som sagt et ganske vanskelig underlag å jobbe med.
På det tredje bildet ser man ute til høyre litt hvordan det ser ut.

Hvordan ser/vet jeg om det er trykket eller ikke? Hadde vært rått å kunne brenne det, spesielt innendørs.
Bør jeg velge uutrykket til det nye da?

/Jocce

Du ser oftest forskjell på fargen dersom du kapper en planke. Tenkte nok mest at du skulle lage en natursti, ta bort vegetasjon, fylle ut groper og rydde bort store steiner.

T topmount skrev:
Du ser oftest forskjell på fargen hvis du kapper en planke. Trodde mest det var tenkt å lage en natursti, fjerne vegetasjon, fylle igjen hull og fjerne store steiner.
Skal jeg lage en "natursti" så kreves det gravemaskin + store lass med grus osv, både større prosjekt og mye større kostnad.

/Jocce

Er alt virkelig i så dårlig stand at det må byttes? OM det er litt ustøtt kan du støtte opp underfra med noen nye bjelker eller enkelte plinter. Den ser veldig vakker ut, jeg ville ikke bytte bare fordi...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Er alt virkelig i så dårlig stand at det må byttes? OM det er litt ranglete kan du støtte opp nedenfra med noen nye bjelker eller enkelte pilarer. Den ser veldig vakker ut, jeg ville ikke byttet bare for å...
Man trår gjennom på flere steder, planker som er sprukne, enkelte råtne etc.
Så tenker like greit å bytte alt direkte.

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:
Man tramper gjennom på flere steder, bord som er sprukket, noen råtne osv.
Så tenker det er like greit å bytte alt direkte.

/Jocce
Aha, samle sammen de som er i god stand og sett dem på samme del så slipper du ekstraarbeid. En del av regelverket går sikkert å spare også, det synes jo uansett ikke.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.