Har brukt Byggarens råd og bygget fire slagporter.
Sporad kryssfiner på utsiden og masonit på innsiden. Cellplastisolering.
Ved å bruke kryssfiner som vinkel ble det lettere å få portene rette, og de har ikke vist noen tendens til å slå seg.
Om jeg skal bygge en innerdør og ha som skyvedør hvordan bygger jeg noe massivt og lyddempet? Døren skal bare være 40mm tykk.
La oss si at jeg bruker 28x70 for selve rammen og deretter 6mm kryssfiner på hver side så det blir en helt glatt dør. Vanlig isolasjon i tomrommet. Blir det en stødig og bra skyvedør å ha inne?
Hm.... masonitt er jo ikke så veldig stabilt så det blir ikke så veldig bra lyddemping.
Nå vet jeg ikke hvor mye demping det må være, men ellers så er det jo en vanlig måte på hvordan innerdører pleier å være bygget opp... Høye frekvenser demper det jo...
Byggeren er helt fantastisk med sine utførlige beskrivelser! Tusen takk Byggeren!
Jeg lurer på en ting.
Kan man anvende nøyaktig samme fremgangsmåte og samme materialer hvis man skal bygge høye dørblad med vindu samt speil nederst? Spesielt med tanke på at "hullet" der vinduet skal sitte svekker hele konstruksjonen.
Med høye dørblad mener jeg ca. 244-245 cm høyt, og ca. 72 cm bredt. Og det er meningen at de skal være innerdører så de må ikke bli for tykke. Maks 5 cm tykt kan det være.
Her er en skisse:
Virkelig ingen som har kjennskap til om man kan anvende ovennevnte teknikk, nevnt av Byggaren, på store dørblad med glass ifølge tegning i forrige innlegg?
Trodde jeg skulle høre meg for før jeg gir meg i kast med prosjektet så jeg slipper å mislykkes med ikke anvendbar teknikk
Woho! Hvilken go tråd takket være byggaren!
Jeg skal bygge om, og vil ha nye porter. Dog skal det være to slagporter i ett hull som er 250 bredt og 270 høyt.
Så store skiver finnes vel ikke? (2700mm x 1250mm)
Virkelig ingen som har kjenner til om man kan anvende ovenfor, av Byggaren, nevnte teknikk på store dørblad med glass i henhold til tegning i forrige innlegg?
Trodde jeg skulle sjekke før jeg gir meg i kast med prosjektet slik at jeg slipper å mislykkes med en ikke anvendbar teknikk
Hei,
Hvordan gikk det med innerdøren? Interessert i resultatet og om du fikk til det med overdelen i glass...
Jeg tenker å lage vinduer til et hus vi skal bygge. Er det passende å bruke samme teknikk (klyvning og vendliming) når man lager vinduskarmene, eller er det overkurs? Hvilken fuktighetskvote er passende ved vindusproduksjon?
Hvorfor vendlimmes man ikke bare, men vender også rundt virket tvers treets vekstretning, altså sturtningen? Blir ikke klok på hvorfor det skulle være bra? Noen erfaren møbelsnekker som har svaret?
Løfter opp tråden med en tanke:
Vil det fungere å skjære ut remser (for eksempel 70mm brede) fra 15mm K-plyfaplate og lime sammen for eksempel 3 stk for å få vridstive lekter for en dør. Noen som har prøvd?
Interessant spørsmål. Jeg har bygd etter byggerens beskrivelse og er veldig fornøyd. Skal nå bygge ytterdører og det hadde vært fint å kunne bruke remser av plyfa i stedet, så jeg er også interessert i å høre om noen har prøvd det.
Ytterligere et spørsmål. Fikk en del limtre-regler igjen etter et lite prosjekt.
Føles jo umiddelbart som en god løsning å bruke for det vil jo antagelig ikke slå seg, kan man tenke.
Noen som har noen synspunkter på det?
Limtre kan definitivt slå seg, spesielt hvis du sager/høvler opp det. Dessuten pleier det å være laget av mindre bra virke, kanskje ikke så gøy for dørtillaging, litt avhengig av hva slags dør det er selvfølgelig.
Hvorfor vendelimrer man ikke bare, men også snur rundt treverket på tvers av treets vekstretning, altså störtningen? Blir ikke klok på hvorfor det skulle være bra? Noen erfaren møbelsnekker som har svaret?
Svarene i tråden [lenke] konstaterer at desto flere liminger er bedre, men jeg er mest nysgjerrig på når störtning kan være passende.
Det reduserer eventuelt spenning også i lengderetningen, i teorien en god ting. Med det sagt havner man da ofte i situasjonen der halve biten gir utslag ved høvling og andre halvparten (som ligger i riktig retning) blir bra.
Det er nok definitivt bedre å bruke stavlimte hylleplater i så fall, da det jo er såpass smale biter som brukes, at selv om man kløyver dem ned i smalere biter, så blir det jo oftest minst en limfuge igjen.
Kløyver man opp en limtrebjelke som er 90mm bred for eksempel, i 40mm smale biter ja, da får man jo hele 90x40 lekter av det ...med mindre man kløyver så man får limfugen i midten. Men uansett så låter det tungvint. Som Daniel_N skriver så er det nok ingen god idé, da det er for store biter som brukes til limtrebjelker.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.