Etter råd i tidligere tråd, har jeg nå besluttet meg for å bygge en ny trapp selv. Derfor oppretter jeg denne byggtråden, da det var de som var interessert i å følge hvordan det ble.

Jeg har en eksisterende trapp som jeg vil bruke som mal, noe som gjør at jeg får riktige forutsetninger rundt trinnhøyde, størrelse på trinnene m.m.

Hvit trapp under bygging i et hjem med tretrinn og svarte sklisikringer, omgitt av et kjøkken og tapetsert vegg. Hvit innendørstrapp med svarte sklisikre striper mot en blomstret tapetvegg, med parkettgulv og et rekkverk i malt tre.

Designen på trappen vil bli i henhold til bildet trappdesign.
  • Underliggende vangebiter, lakkert hvite - vil bli levert inn til lakkering.
  • Trinn i massiv eik, som skal hvitbeises og lakkeres
  • Glassrekkverk med håndløper i massiv eik, som skal hvitbeises og lakkeres som trinnene
En moderne trapp med tretrinn og glassrekkverk, under bygging i et boliginteriør med flislagt gulv.

Planen ser ut som følger:
  • Ta mal av eksisterende trapp og justere malen fra "vanlig" vange til underliggende vange
  • Kutte opp mal i MDF for å sikre at alle deler passer, maler lages for alle deler, både vanger og trinn
  • Når malene er klare kuttes alle deler opp
Mal til trappetrinn i hvitt trefiberplate på parkettgulv, med markeringer for trinn.

Vangene skal lages av følgende:
  • Kjerne av 2 x 18 mm limtreplate limes sammen med vanlig hvitt trelim. Grunnen til dette valget er at jeg ikke har funnet limtrebjelker i riktig dimensjon.
  • Vangene dekkes med 4 mm MDF, for penere finish og bedre overflate for lakkering
Jeg har gjort en prøve, som dere kan se i vedlagte bilder.

Prototype av trappetrinn med hvitlakket overflate og notasjoner, plassert i et innemiljø med trebakgrunn og diverse verktøy i nærheten. En nærbilde av en trappevange laget av limt tre, plassert på et tregulv. Vangestykket vises fra siden for en konstruksjonsvurdering.

Jeg vil ikke stresse med dette prosjektet, så det kan bli en stund mellom innleggene. Men ha tålmodighet, jeg oppdaterer tråden så snart jeg har ny info.

• Liker
Hakstr og 5 andre
  • Laddar…
Gøy at det er flere som gir seg i kast med å bygge trapp!

Jeg holder også på å tenke rundt trappebygging som forhåpentligvis skal bli gjort i løpet av året. For noen år siden bygde jeg en trapp til forrige hus med vangere i siden. Disse laget jeg av limtrebjelker som limte på høyden. Til trinnene brukte jeg limtreplater av eik.

Blir spennende å følge med!

Hvis du bygde ferdig trappen så ville det være gøy å se hvordan det blir. Skal selv i gang med en trappebygging og har lignende planer.

• Liker
Joel Fägerholt og 1 annen
  • Laddar…
H Hobbyjansson skrev:
Om du bygde ferdig trappen så ville det vært gøy å se hvordan det blir. Står selv foran en trappebygging og har lignende planer
Har dessverre ikke kommet videre. Annet som har kommet i veien. Håper å få tid til dette i løpet av vinteren.

Da har det endelig skjedd! 3 år senere har jeg fått tid til å bygge trapp. Det har tatt meg 4 helger å lage mal, sage ut og passe inn. Det som gjenstår nå er å sage ut trinnene, noe jeg sannsynligvis ikke gjør før vangstykkene er lakkert.

Jeg begynte med å lage mal av hele trappen ved hjelp av melkepapp. Jeg skar ut rektangulære ark som jeg så festet under hvert trinn for å få riktige vinkler. Disse teipet jeg så sammen med en 15 cm bred remse som var like lang som vangstykket. På denne måten fikk jeg en mal for hvert vangstykke.
Montert trapp med hvite vanger og rekkverk, sett fra siden. Trappens detaljer som steg og vinkler vises tydelig. Bakgrunn med dør og tørkestativ. Pappmal for trappetrinn ligger på gulvet, med rektangulære utskjæringer som representerer trinnene. Detaljer og vinkler er synlige på malen.

Etter dette sagde jeg ut maler av vangstykkene i 6mm MDF. For å kunne sjekke at de passer. Jeg hadde nemlig glipper mellom nåværende trapp og vegg som skyldtes at trappen hadde feil mål. Så jeg har vært nødt til å justere lengdene på vangstykkene.

MDF-maler på en treplanke, brukt for å forme vangstykkene til en trapp under bygging, lagt ut på et tregulv ved siden av en vegg. MDF-mal for trappemontering klemt fast på et tregulv, med verktøy og savsmuld synlig i bakgrunnen.

Det ble en forandring mot opprinnelig plan. Orket ikke å lime plater til vangstykkene selv, så jeg kjøpte 30cm brede limtrebjelker som er tiltenkt vangstykker.

Så neste steg ble å sage ut vangstykkene i limtrebjelkene. Den store utfordringen her var å få til riktige vinkler. Hjørnene gikk relativt bra, men jeg gjæret også hvert snitt for trinnene, da det er en "rund" trapp så vrir hvert trinn seg, ettersom jeg skal ha en trappenese som synes fra siden så måtte jeg sørge for at vinkelen ble riktig. Dette har tatt en god del tid og tankearbeid ☺️

Trekantede MDF-maler for trappetrinn plassert på trebord, del av byggeprosjekt. Bord med arbeidsbenk og sag i sollys, to trebiter plassert oppå. Forberedelser for å bygge trapp. Snø rundt arbeidsområdet. Tre opptrinn av limtreplanker montert, del av trappbygging. To utskårne trappevanger i treverk ligger på gulvet, klare for videre montering.

Jeg har nå montert vangstykkene og deretter laget mal av alle trinnene og saget dem ut i MDF. Skal sende vangstykkene til lakkering i uken, så nå blir det pause en stund.

Halvferdig tretrapp med nytrinn i hvitt, plassert i et hjem med blomstrete tapet. En stige og en støvsuger står i nærheten. Trappkonstruksjon under bygging med synlige vangestykker i tre mot en vegg med blomstertapet, del av kjøkken sees i bakgrunnen. Bygging av trapp med monterte vangstykker og trinnmaler i MDF, sett ovenfra. Vannrett vater og tapetserte vegger i bakgrunnen.
Den nye trappen med monterte vangstykker og MDF-maler for trinnene, omgitt av verktøy på et tregulv, delvis innebygd i veggen.

Sist redigert:
  • Liker
Kallebo og 16 andre
  • Laddar…
Imponerende, jeg har en nabo som fortsatt ikke er ferdig med sin hjemmesnekrede trapp etter over 25 år. Den er nok gjort om tre-fire ganger fra grunnen (minst). Nå holder han på å ferdigstille den (good enough?) da han parallelt bygger et nytt hus igjen...

• Liker
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Trappa har vært ferdig en stund og ble kjempefornøyd med resultatet, så nå kommer slutten på denne byggtråden.

Når jeg hadde fått til alle vangstykkene, lagde jeg en enkel trinnmal ut fra resterende MDF og mallte av trinnene ut fra de nye vangstykkene og gamle trinnene.
Hvite trapper med svarte sklisikre striper i en spiralform mot høyre, mot en blomstermønstret bakgrunn.

Deretter sagde jeg ut og gjorde justeringer i MDF. Ville ikke risikere å sage feil i de massive trinnmålingene jeg hadde bestilt.
En nybygget trapp med MDF-trinn og tremateriale vises under konstruksjon, omgitt av verktøy og byggematerialer på et lyst tregulv.

Nybygd tretrapp med lyse trinn og hvit trappestruktur; arbeidsverktøy og materialer skimtes i bakgrunnen.
Da jeg ønsket en trappenese i samme tykkelse som trinnet, kuttet jeg til staver som jeg limte i forkant.
Treppe med flere klemmer som holder fast trinn i konstruksjon; stegene er lys trefarge, og klemmer har røde håndtak. Bakgrunn er lys vegg.

Som rekkverk bestemte vi oss for smijern. Så fikk tak i et firma i Örebro som konstruerte etter mine ønsker. Selv dette ble ganske utfordrende med alle vinklene, men resultatet ble vi veldig fornøyde med.

En nybygd tretrapp med smijernsrekkverk, delvis dekket med papir, i et moderne interiør med lyse gulv og blomstermønstrede tapeter.

Når rekkverket var på lakkering, fullførte jeg behandling og montering av trinnene. Som overflatebeskyttelse ble det osmo hvitpigmentert hardvoksolje. Innså at det finnes mange ulike skoler rundt montering av trinn der ulike skoler forfekter å skru og/eller lime, men jeg bestemte meg for å lime trinnene med konstruksjonslim da jeg ville ha helt skjult montering. Får se med årene om det er noe jeg får angre på. Slik ble sluttresultatet.

En innendørs spiraltrapp med tretrinn og hvit smijernsrækverk, sett ovenfra. Trappen har et moderne utseende og er montert med skjulte fester. Nybygd trapp i tre med rette vangstykkene, smijernsrekkverk, og lyse trinn, sett ovenfra. En tretrapp med lyse tretrinn og hvitt smijernrekkverk. Trappen ser solid og moderne ut i et hjemmemiljø.

Kan vel i etterkant konstatere at det tar mye tid å bygge en trapp, men føler at det er verdt hvert eneste minutt da resultatet ble akkurat slik jeg hadde tenkt meg da jeg begynte. Jeg fikk tidlig høre fra trappefirma og personer med byggekunnskap at trapp er ikke noe man bygger selv. Så hvis noen der ute har hørt det samme, men likevel er fristet til å bygge sin egen trapp, så sier jeg - det går utmerket å bygge sin egen trapp, men sørg for at du har tid og vær nøye.

• Liker
13th Marine og 3 andre
  • Laddar…
Stilig! Hvor kjøpte du materialene til vangstykkene?

B basseman skrev:
Pent! Hvor kjøpte du material til vangstykkene?
Kjøpte alt tremateriale fra Calexico Wood.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.