Hei,

Jeg skal bygge en butikkmonter der selve grunnlaget/skjelettet vil bestå av en EUR-pall, og på langsiden av den vil jeg feste en form for byggeplate som skal fungere som vegg. Deretter skal dette males, pyntes og dekoreres. Det skal stå innendørs.

De fleste platene er jo like brede som pallen er lang, og høyden/lengden ca. 2,5 m, noe som blir perfekt.

Men hvilket materiale skal jeg velge? Hvor tykt? Og hvordan skal jeg feste veggen til pallen slik at det holder og uten at det velter? Løsningen må gå raskt og være såpass enkel at man klarer å gjøre det hvis ens eneste byggeerfaring er å montere IKEA-møbler.

Düsseldorff
Er den frittstående så vil den jo så klart tippe ganske umiddelbart. Du må ha støtte eller forankring. Men dette er jo så klart helt selvsagt. Hva angår valget av plate ville jeg velge den billigste.

Forslagsvis en 21mm 'vänerply'

Skal pallen ikke forankres så trenger du betydelig med ballast for at den ikke skal kunne velte.
Du vil trenge å avstive de fleste platene på markedet for den høyden.
Skal du kunne flytte pallen og i så fall med hvilke typer trucker? Fra både kortsiden og langsiden?
Hvordan skal den dekoreres?

Jeg vet ikke sikkert om den kommer til å være frittstående eller stå mot en eksisterende vegg (eller om det blir forskjellig i ulike butikker), så jeg må komme frem til en god løsning i begge scenarioene. Men står den mot en vegg blir det jo enkelt, da får den festes der i stedet / også. I verste fall får det være et krav.

Når den først er på plass skal den ikke flyttes.
Den kommer til å bli lastet med 20-30 kg, men det er ingen garanti at alt det står igjen hele tiden.

Jeg vurderte om man enkelt kunne tynge ned pallen og montere platen i etterkant. Å stagge den er nok for komplisert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.