snakket med en snekker for en tid tilbake om hvordan man skulle gjøre for å bøye en bjelke som jeg må sette opp når jeg tar ned en bærende vegg.

jeg har så langt tak at det er flere takstoler. På denne veggen står slutten av en rad med takstoler & begynnelsen av neste rad.
han snakket om at man kunne felle inn bjelken i takhøyde & ha hengsler så slapp man å se bjelken som ellers blir tilfellet om takstolene skal stå på den.

jeg sa, ok, og tenkte ikke mer på det. nå når jeg har fundert litt mer på det, har jeg ingen anelse om hvordan man bygger slike hengsler eller hvor man kjøper ferdige?
noen som kan forklare & gjerne vise et bilde. ???
 
Jeg forstår heller ikke helt hva han mener, men jeg gjorde slik at jeg la en bjelke oppå takstolenes underarmer, deretter ble underarmene forankret i bjelken med vinkelbeslag.

PICT0047.JPG

Bjelken har støttepunkter i hver ende som via et regelverk hviler på grunnmuren.
 
Wohw :o

hvordan fikk du opp den på loftet?
Slo ut en gavlside?
 
En flaske vin til lastebilfyren fra Lissma så + et loftsvindu som var tre centimeter større enn bjelken fikset biffen..... :)

Hadde visse planer om å gjøre som egypterne med pyramidene, men det ordnet seg altså litt smidigere.
 
Har ikke tid nå, men skal tegne litt så skal dere få se hvordan det ser ut hos meg.

Det er nemlig så at det skiller en halv etasje & rommet mellom inner- & yttertaket er nærmest ikke-eksisterende.
 
nå kommer en liten beskrivelse.
dette er hvordan mitt hus ser ut i gjennomskjæring.

hus1.jpg



& dette er hvordan det skal bli!
Jeg skal altså forstørre badet, ved å bruke rommet som finnes en halv etasje ned.
det grønne mellom takstolene er en limtrebjelke som får erstatte den delen av takstolen som tas bort.
det røde er bærende vegger.

det er 3 takstoler som må forkortes på denne måten & erstattes med "grønne" limtrebjelker.

spørsmålet er hvordan jeg skal erstatte den bærende veggen som er fjernet i badet?
takstolen & limtrebjelken må jo stå på noe, en limtrebjelke eller I-bjelke i stål.
denne bjelken vil jeg helst ikke at den skal inkringe på takutrymmet i badet
utrymmet mellom ytter- & innertak er 40cm der det er som trangest.
bjelken må ikke sitte helt opp mot yttertaket da stopper den vindsventilasjonen!

snekkeren jeg snakket med har ikke sett noen tegning, men han snakket som sagt om seler.
hus2.jpg
 
Den der operasjonen ville jeg aldri turt å begi meg ut på med "bare" en snekker som rådgiver (eller dette forumet). Du må koble inn en konstruktør.

Det som snekkeren mener med bukseseler er antagelig å legge en bjelke oppå eller "i" takstolene, med noen form for beslag ned og eventuelt rundt under takstolen. Men du må jo også få en beregning på at det virkelig er OK å kappe de takstolene som du har tenkt deg. Hvis det er fagverkstakstoler, så påvirkes stabiliteten dersom ikke alle skråstagene kobles sammen riktig i sine knutepunkter. Går sikkert å fikse, men det trengs noen som kan regne på det.
 
det snakkes om limtre i takstolene? Det er jo ikke erstatningsbiten til den modifiserte takstolen som er problemet, lasten der er jo bare snø og takstein. Det er jo den nye røde streken til høyre som må bli riktig, og den fjernede røde streken til venstre som skal erstattes.....
 
Ja men den metoden som snekkeren antagelig har tenkt seg er å veksle av de stolene som mister sitt støtte til nærliggende stoler som fortsatt har støtte (om det nå ikke gjelder hele husets side).

Men å avgjøre om de gjenværende stolene tåler den lasten er en jobb for en byggkonsulent. Og å utforme avvekslingen slik at den virkelig veksler av til en del av takstolen som tåler last.

å lykkes med å bygge en bærende vegg (det høyre røde) streket er sannsynligvis enkelt. Men å kappe den høyre takstolen og gjøre den kortere kunne gi uventede effekter. Selv om spennet på den stolen blir kortere, er det jo et inngrep i fagverket. Og da kan også en forkorting gjøre den svakere.
 
Å korte den høyre er sikkert ingen bekymring, heller ikke å oppføre en ny bærende vegg (forutsatt at det finnes noe bærende å sette den på), men bekymringen blir å løse forlengelsen av de venstre, enten ved å legge nye overrammer parallelt med de gamle, eller ved å legge en limtredrager på tvers mellom de takstolene som fortsatt står på bærende vegg og henge de tre andre i drageren (med hjelp av hengsler? (=bjelkesko?)), for så å lage en ny kort takstol mellom drageren og den høyre.
 
før noe gjøres så skal jeg selvsagt ansette en byggingeniør eller hva det kan hete.

Jeg vil bare diskutere litt ideer slik at jeg på forhånd vet om jeg vil kunne løse det uten å få en synlig bjelke inne i badet.

hvis det ikke går an å løse i det hele tatt så føles det unødvendig å ansette en konsulent for 10 000:- helt unødvendig.

så kanskje det blir billigere om jeg kommer med en ferdig løsning som han bare trenger å godkjenne & finjustere.

takstolene er ikke fabrikkbygde.
jeg tror ikke den nye bærende veggen blir noe problem, det skal heller ikke være noe problem å kutte takstolene slik jeg ser det.
det er 3 takstoler det gjelder & de ligger 100cc
det ubrukte rommet har 3 takstoler inkludert ytterveggens takstol kommer & disse

på den andre siden er det bare en takstol, så er vi i trappehuset & der er takstolen erstattet av en like lang limtrebjelke, så kommer 5 vanlige takstoler inkludert din i ytterveggen på denne siden.
 
Dere tror altså at han mener at jeg skulle kutte bjelken i takstolen, dette er jo ikke mulig i mitt tilfelle, så sant det ikke går å bruke noe annet enn en limtrebjelke, for den blir for høy
 
Er en I-bjelke av jern sterkere i forhold til en limtrebjelke med samme mål?

Jeg vil jo ha en så liten bjelke som mulig om den blir synlig.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.