Hei!

Det begynner å bli på tide å ta fatt i bryggeprosjektet nå som det er vinter. Jeg har lest om alt mulig angående steinkister og også lest de trådene som finnes om brygger her på forumet. Men det gjenstår likevel noen ting for en overdrevent vitebegjærlig person som meg hehe.
Slik ser det ut i dag: Båt liggende på en steinrampe ved vannkanten, omgitt av steiner og en trebrygge til høyre, med utsikt over sjøen og skog i bakgrunnen.
Jeg har tenkt å fjerne ca 2 meter av nåværende bryggedekke og erstatte det med en steinkiste rett ut. Vil også legge stokker langs båtens høyre side i bildet, så kanten på steinkisten går helt inn i lunningen og blir innkledd slik at jeg får en bra anleggsplass.

Det må være mange her inne som har bygget steinkister og har bilder fra byggetiden på hvordan dere binder dem sammen, hvordan dere støtter opp en kai som jeg har tenkt gjøre og fester det i stein mm?
Bilder etterspørres takknemlig!

Jeg har tenkt å tømre kisten som beregnes å bli 5x2 meter, med lafteknuter og også gjenge sammen hjørnenes stående stokker i tømmeret.
Føler meg ganske OK med hvordan kisten skal bygges, men det jeg er usikker på er hvordan jeg best lager kaien i lunningen.
Tenkte meg å grave ut, legge stokk langs båten og deretter stokker på tvers som går inn under steinmassene og på den måten låses fast.

Hvordan får jeg tak i tømmer? Eller stokker? Kan man kjøpe det på et sagbruk eller må man kjøpe direkte av noen med skog? Har tilgang til egen sag, men ingen trær så å si :)

Et lite bilde på hvordan jeg mener at det skal bli:
Diagram som viser planlegging av en brygge med stenkiste og tømmerstokk langs høyre side for båtfeste. Луften viser layout med stener og tømmer.

Post gjerne bilder på hvordan dere har bygd og kom med synspunkter!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.