Hei,

Bygde for et par år siden en brygge på vårt sommersted. Dessverre tok jeg ikke tilstrekkelig hensyn til isen, og etter to vintre har isen presset i stykker store deler av bryggen. Bryggen er bygget på en klippe i kombinasjon med en steinrøys. Når isen slipper på sjøen og vinden står på, er det enorme krefter som presser på.

Min tanke er nå å gjøre om bryggen. Jeg skulle helst ønske en løsning der jeg slipper å ta opp og sette ut bryggen hvert år. Derav tanken om å bygge en solid steinkiste.

Er det noen her som har erfaring med å dimensjonere og bygge en steinkiste? Den jeg har tegnet nå ville romme ca 3T stein. Som novise er det vanskelig å vite om dette er tilstrekkelig.

Hvis en steinkiste er å foretrekke, kan jeg bruke den nåværende bryggen som arbeidsplattform og på den måten få i steinkisten og fylle med stein.

Legger ved et par bilder nedenfor fra byggingen til ferdigstilling av nåværende brygge;

Bygge av en brygge ved en innsjø, med trekonstruksjon på steiner. Verktøykasse og verktøy ligger ved siden av. Solskinn gir gjenskinn i vannet. En trebrygge med stige ved en innsjø, omgitt av trær. En liten båt fortøyd ved bryggen. Solnedgang reflekterer på vannet.

All hjelp verdsettes.

Kjøp boken "Bryggan" av Claes Dymling.

En liten påminnelse. Ikke glem å gjøre en anmeldelse om vannvirksomhet til din fylkeskommune før du begynner å arbeide.

Jeg vet ikke hvordan de resonnerer på berørt fylkeskommune og det avhenger nok mye av forutsetningene og miljøet i det spesifikke tilfellet. Men generelt er pålerde brygger mest fordelaktige fra et miljøperspektiv, fulgt av flytebrygge og sist steinkiste. Det finnes et skrift om dette fra Lst Stockholm, "Våra bryggors påverkan på växter och djur".

Deretter er det naturligvis ikke bra om bryggen går i stykker og du gjentatte ganger må utbedre den, ettersom det også innebærer en forstyrrelse. Noe som gjør at steinkiste likevel er berettiget i visse tilfeller.

G Genomklok skrev:
Et lite medsend. Ikke glem å gjøre en anmeldelse om vannvirksomhet til din fylkeskommune før du begynner å arbeide.

Jeg vet ikke hvordan de resonnerer på berørt fylkeskommune og det avhenger nok mye av forutsetningene og miljøet i det spesifikke tilfellet. Men generelt er pelbelagte brygger mest fordelaktige fra et miljøperspektiv, fulgt av flytebrygge og til slutt steinkiste. Det finnes en skrift om dette fra Lst Stockholm, "Våra bryggors påverkan på växter och djur".

Så er det selvfølgelig ikke bra om bryggen går i stykker og du gjentatte ganger må utbedre den, da dette også medfører en forstyrrelse. Som gjør at steinkiste likevel er motivert i visse tilfeller.
Interessant at man rangerer så kategorisk. Men man forstår jo at en stor kiste gjør mer forskjell enn noen pæler. Noen steder gjør nok brygger mye godt for dyrelivet. Et sted leste jeg at steinkiste ofte er en gave fra Gud for dyrelivet da de tilbyr så mangfoldig beskyttelse. Passet alt fra reker og fisker under vannet til insekter og pattedyr over vannflaten.

C Christian LeBygg skrev:
Interessant at man rangordner så kategorisk. Men man forstår jo at en stor kiste gjør mer forskjell enn noen påler. Noen steder gjør nok brygger mye godt for dyrelivet. Et sted leste jeg at stenkiste ofte er en gudegave for dyrelivet da de tilbyr så mangefasettert beskyttelse. Passet alt fra reker og fisker under vannet til insekter og pattedyr over vannoverflaten.
Det er ingen absolutt rangering, mer av en prinsipp.

Dette om at brygger skulle være bra for dyrelivet er en vanlig myte. Jeg har i alle fall ikke sett noen studie som støtter det. Visst er det sikkert mange fisker ved brygger, men aller best er det selvfølgelig å la dem være i fred. Stenkiste er mest påvirkende siden det tar bunnoverflate i permanent bruk, som dermed blir utilgjengelig for dyr som lever i bunnen.

Når man allikevel bygger en brygge, for det kan selvfølgelig være motivert, kan man velge en som er mest passende totalt sett.

• Liker
Christian LeBygg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.