Det beste er nok å bytte de stokkene som ser ut til å ha råtne ender så de ikke mister støtten på underliggende stokker. For å gjøre det kan det være enklere å rive litt av dekket for å komme til og så løfte rammen for dekket.
I forbindelse med det er det nok fornuftig å bygge på med flere stokkvarv for å få en rett plattform for dekkonstruksjonen.
Hvor gammel er steinkisten og hvor lenge/når har den sunket? Tror du at den har sluttet å synke? Det kan jo påvirke hvordan man velger å gå videre.
Når det gjelder materiale for festemateriale så avhenger det litt av hvor bryggen ligger? Innsjø, østkysten eller vestkysten?
Hvis det er østkysten eller innsjøen så burde det "rekke" med varmforsinket for en ganske lang holdbarhet og ikke sprenge banken, men ellers er det nok syrefast stål som gjelder. Vestkysten antar jeg er mer aggressiv mot stål, så der er det nok syrefast som gjelder, men jeg vet ikke da jeg aldri har bygget brygger på vestkysten.
Valg av virke er nok trykkimpregnert for kontakt med vann som gjelder. De gamle lysstolpene som ofte ble brukt før, som var impregnert med kreosot, er ikke så miljøvennlige eller bra å håndtere selv (og dessuten vanskelige å få tak i

)