Jeg skal bygge en brygge/terrasse i et værutsatt område ved kysten. Det vil si at det kan bli ispåvirkning på konstruksjonen ved "feil" vind. I prinsippet vil den se slik ut, sett fra siden:
_________
*************\ <----------------6-7 m------------------>
*************\\==========================
****berg*****\______-II__^_________II
***************\______II__1m_______II-------------------~~~~~~~~~høy
****************\_____II__v_________II_______vannstand
*******************************berg***********\~~~~~~~~~~~~~~~~ normal
************************************************\
Den vil være vifteformet ca. 10-15 m bred og 6-7 m langt utspring fra berget og ca. 1 meter høy. Ytterbena står presis i vannkanten med et bryggeheng på kanskje en meter ut over vannet.
Siden det vil være en viss ispåvirkning vurderer jeg å bruke stålkonstruksjon for det bærende som lages etter mål, gjøres ferdig på verksted, varmforsinkes og skrus sammen på stedet og festes til berget ved hvert ben samt i bakkant. På dette kan man så bygge med impregnert i cc60 samt terrassebord.
-Er det noen som har erfaring med en lignende situasjon eller konstruksjon?
-Hvilke dimensjoner er passende å velge, og hvilken CC bygger man mellom stålbjelkene?
-Holder det med 2 ben samt feste i bakkant på 6-7 m?
-Hvilken bjelke er mest kostnadseffektiv?
-Bør man bruke rustfritt i bena som står i vannet ved høyvann?
-Fester man rustfri gjengestang med kjemisk anker i borehullene eller?
-Hva tror dere ståldelen koster varmforsinket og klar?
Mange spørsmål, kanskje er det til og med flere jeg ikke er klar over - men har dere noen svar?