10.516 lest ·
15 svar
11k lest
15 svar
Bygge brygge, varmgalvanisert eller syrefast??
Side 1 av 2
Hei, på tide å skru opp stommen på den pålede bryggen. Spørsmålet er nå om jeg skal velge varmgalvanisert gjengetstang eller syrefast? Er jo nesten dobbelt så dyrt med rustfritt og spørsmålet er om det er verdt det. Noen som har erfaring? Bryggen ligger i Blekinge skjærgård.
takk på forhånd /Anton
takk på forhånd /Anton
Varmgalv i grove dimensjoner hadde jeg valgt. Vognbolt eller gjengestav. Eventuelt beskytte ender med bitumenmassa.
Jeg opplever det som at rustfritt har en tendes til å ruste/irre likevel, om man ikke kjøper nesten ubegripelig dyre kvaliteter.
Jeg opplever det som at rustfritt har en tendes til å ruste/irre likevel, om man ikke kjøper nesten ubegripelig dyre kvaliteter.
ullberg
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 4 026 innlegg
ullberg
Verktøyentusiast
- Stockholm
- 4.026 innlegg
bare elforzinket? ikke varmforzinket? og det holder bra i fuktig miljø? Det hadde jeg nok ikke trodd, men jeg har jo ingen grunn til å tvile på deg. Hvordan er det, husker jeg det riktig at det er en innsjø snarere enn hav du bor ved?MathiasS skrev:
Til TS stemmer jeg inn i øvrige talere, forzinket (selv om jeg synes man skal gå på varmforzinket) går ofte veldig bra. På landet i Roslagen har vi en brygge der nesten alle detaljer er i varmforzinket, drøyt 10 år senere og det er svært lite rust.
/U
Sist redigert:
ullberg
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 4 026 innlegg
ullberg
Verktøyentusiast
- Stockholm
- 4.026 innlegg
Høres bra ut, tror du blir fornøyd. Men jeg tror det du vil ha er varmforzinket (VFZ / FZV) snarere enn galvatisert.
I det minste i mitt hode er det forskjell på disse, VFZ er et dypp i sink, galvatisert er elektrolyse med sink ifølge meg, men jeg får vel på pukkelen om jeg tar feil
Og folk blander disse ganske fritt, sier man _varm_galvatisert (som jeg egentlig ikke tror er mulig) mener man nok varmforzinket så risikoen for at dette blandes sammen er nok liten, men besserwissere som meg legger gjerne til en ekstra kommentar
/U
I det minste i mitt hode er det forskjell på disse, VFZ er et dypp i sink, galvatisert er elektrolyse med sink ifølge meg, men jeg får vel på pukkelen om jeg tar feil
Og folk blander disse ganske fritt, sier man _varm_galvatisert (som jeg egentlig ikke tror er mulig) mener man nok varmforzinket så risikoen for at dette blandes sammen er nok liten, men besserwissere som meg legger gjerne til en ekstra kommentar
/U
Ja, blanke prylar, ikke galvat.ullberg skrev:bare elforsinket? ikke varmforsinket? og det holder bra i fuktig miljø? Det hadde jeg nok ikke trodd, men jeg har jo ingen grunn til å tvile på deg. Hvordan er det, husker jeg det rett at det er en innsjø snarere enn hav du bor ved?
Til TS stemmer jeg i med øvrige talere, forsinket (selv om jeg synes man skal gå for varmforsinket) går ofte veldig bra. På landet i Roslagen har vi en brygge der nesten alle detaljer er i varmforsinket, drøyt 10 år senere og det er veldig lite rust.
/U
http://www.mugglo.net/byggteknik/brygga/
Østersjøvann.
ullberg
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 4 026 innlegg
ullberg
Verktøyentusiast
- Stockholm
- 4.026 innlegg
Ja, 5157 ser unektelig veldig elforzinket ut, funker det bra så vil nok brygga mi holde til landhevningen har gjort den ubrukelig 
Ser i din quote av min tekst at jeg må ha fått hjerneslag, jeg nesten kaster opp når jeg ser min egen staving på forzinket, og ikke én gang heller, beklager for det...
Ser i din quote av min tekst at jeg må ha fått hjerneslag, jeg nesten kaster opp når jeg ser min egen staving på forzinket, og ikke én gang heller, beklager for det...
Ikke meg heller. Men prisen for syrefast i disse mengdene står ikke i forhold til nytten med det, og beviselig gikk det jo bra likevel. Dessuten er det jo veldig enkelt å bytte et bånd OM det skulle ruste av etter 15 år.thomasx skrev: