Vi har en liten mur mot gaten som "faller sammen". Det skyldes trolig tre faktorer: hvordan den er laget, alder og at man har skrudd på et gjerde oppå. Burde ikke være umulig å fikse. Men jeg har mislyktes tre ganger. Vil ikke fjerne muren. Forsøk ett: brukte helt feil mørtel. Så fin ut en måned, så ble den verre enn før reparasjonen. Forsøk to: prøvde en fiberblandet combitex på begrensede steder. Ble hard og god, men hadde vanskelig for å fylle ut og mislyktes med å støpe fast gjengestenger til gjerdet. Forsøk tre: gikk et år eller to etter forsøk to brukte samme fiberblandede mørtel. Virker som den ble mykere. Kan enkelt skrape på det, så tror ikke det holder. Har trolig blitt for gammelt selv om sekken var uåpnet.

Mitt hovedspørsmål er hvilken mørtel/ssement skal jeg bruke? Leverandørene henviser til forhandlerne, hvor jeg dessverre ikke finner den kompetansen!

• En liten mur mot gaten med et jernstakitt på toppen som viser tegn til ødeleggelse og reparasjonsforsøk. Grønn plen i bakgrunnen og en bil parkert.
  • Skadet mur med synlige sprekker og avskalling under et metallgjerde, omgitt av grønne planter og asfalt.
Claes Sörmland
Er det ikke en støpt betongmur. Da er det et lite elende å reparere sprekker for den beveger seg jo i sprekken så alle reparasjoner går til helsike. Kan du pigge bort segmenter av muren der det har sprukket, ordne med nye armeringsjern og støpe på muren.

Reparasjon via pussing skjer med sementpuss, type finbetong (ballast + sement). Ikke lett å få pent, det bare renner.

• Liker
Paul F
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Da er det et lite elende å reparere sprekker for den beveger seg i sprekken så alle reparasjoner går til helsike.
Har sett forslag om å hogge ut en bit, bore hull på hver side av sprekken og dra dit noen klamrer som man har bøyd til av armeringsjern som fikserer halvdelene. (Før man pusser/støper dem inn). Dog ingenting jeg har testet selv.

Har selv lykkes bra med å fylle sprekker med tynnblandet reparasjonsbetong. Utfordringen er bare å få den ned på dypet. Man kan hogge ut litt og/eller vibrere den ned på passende måte tenker jeg.

• Liker
Paul F
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Har sett forslag på å bryte ut en bit, bore hull på hver side av sprekken og dra dit noen kramler som man har bøyd til av armeringsjern som fikserer halvdelene. (Før man pusser/støper dem inn). Dog har jeg ikke testet det selv.

Har selv lykkes bra med å fylle sprekker med tynnblandet reparasjonsbetong. Utfordringen er bare å få den ned på dybden. Man kan bryte ut litt og/eller vibrere den ned på passende måte tenker jeg.
Jeg tror på den første løsningen, omtrent det jeg hadde i tankene i mitt svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.