Holder på å utvide virksomheten min (musteri/ciderbryggeri) og har kjøpt en 20' container. Den står ca 1,5 m fra låven min. Mellom låven og containeren skal det bygges et lite tak, og området skal brukes til lagring av hageredskap. Utenfor containeren (til venstre på bildet) vil et "lite" aggregat på 100 Kva bli plassert. Dette skal også få et tak og platevegger for værbeskyttelse. På grunn av forsikringsreglene for landbrukseiendommen min får jeg ikke ha et tak som går fra låven og hele veien ut over aggregatet uten å brannklassifisere låveveggen EI60, hvilket ikke er aktuelt. Jeg har fått godkjent et tak som går fra låven til venstre side av containeren, og deretter et separat tak fra containeren og ut over aggregatet.
Nå har jeg gått i stå i hvordan jeg praktisk skal bygge disse takene. Spesielt hvordan jeg får taket over aggregatet til å være brannsikkert mot containeren.
Et alternativ er å bygge som jeg har tegnet på en av bildene. Svart er platetak (typ bølgeblikk), og rød er en metallvinkel som går langs hele containeren og hindrer flammer i å nå det andre taket. Jeg tror spontant at denne løsningen blir dyr, og vurderer derfor å kjøpe en container til som jeg kan plassere aggregatet i. Kostnaden for en ekstra container er ca 23000 inkl. mva.
Kom med forslag til løsninger, kreative og sprø mottas med takk!